VR

Ingen rusning efter årets julklapp

Även om branschen har fått för sig att VR är årets julklapp så verkar konsumenterna vara mer avvaktande när det kommer till att införskaffa att VR-headset.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är främst två anledningar till att VR- och AR-produkter inte fyller människors hem för tillfället, trots massiva marknadsföringskampanjer från tillverkarna och hajpen som tekniken har genererat i presskretsar. Första problemet är att enheterna fortfarande är relativt dyra. En HTC Vive gör att man går back ungefär 10000 kronor vid ett inköp, och även om exempelvis Playstation VR är billigare så har inte den heller sålt som smör. Sen får man tänka på att det ofta kräver extra inköp om man vill att enheterna ska fungera som det är tänkt. Playstation VR behöver även en Playstationkamera och helst ska man även ha ett par PS Move-kontroller (för att inte tala om en Playstation 4 till att börja med). För Oculus Rift och HTC Vive så är det datorhårdvaran som kan ställa till det. Båda enheterna kräver ganska kraftiga maskiner vilket gör att många användare skulle vara tvungna att investera i ny hårdvara utöver själva headsetet. 

Den andra anledningen är att det ännu inte har dykt upp en så kallad ”killer app”. Många av spelen är egentligen inte mer än teknikdemos och plattformen är så pass ny att speltillverkarna experimenterar fortfarande med hur de ska anpassa spelen för bästa resultat. Ett stort hinder är bland annat att åksjuka, som vissa användare kan drabbas av, fortfarande är ett problem som inte helt har eliminerats. 

Med tanke på att branschen har förutspått ett starkt resultat för VR 2016, och med flera nya enheter på ingång med lansering under 2017, så är de senaste uppgifterna inte upplyftande. Enligt Digitimes har Sony PS VR, Google Daydream, HTC Vive, Oculus Rift och Samsung Gear VR alla sålt under förväntan i år. Exempelvis förutspådde Sony att 2,6 miljoner Playstation VR-enheter skulle säljas under 2016 men den siffran har omvärderats till endast 750000 enheter. 

Källa