-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Annonsfri AI
Ingen reklam via Amazons Alexa

Kommer vi en dag att få reklambudskap mellan varven även när vi använder AI-assistenter? Nej, inte inom överskådlig tid i alla fall, om Amazon får bestämma.
Vi har börjat vänja oss vid att annonser dyker upp i alla möjliga – och ibland till synes omöjliga – sammanhang. Speciellt på den digitala arenan blir vi ständigt överösta med kommersiella budskap, såvida vi inte betalar i någon annan ände, med exempelvis en prenumerationsavgift. Men om Amazon får bestämma – vilket de just nu tycks få – så lär det dröja innan våra AI-assistenter börjar göra reklam för diverse produkter och tjänster. Enligt uppgifter från källor till The Information så ska Amazon nämligen ha tackat nej till flera förslag om annonser via deras AI-assistent Alexa. Inte minst Sony sägs ha försökt få till stånd annonsering via det Jeopardy-spel som finns på plattformen, något som Amazon dock ska ha vägrat. Och så länge marknadsledande Amazon tackar nej, så lär företagen bakom de konkurrerande tjänsterna sannolikt också göra det. Det går förstås ändå att tjäna pengar på AI-assistenterna. När det gäller just Alexa så finns till exempel möjligheten att utveckla skräddarsydda så kallade ”färdigheter” (eller skills, om man så hellre vill), som kan knytas till prenumerationstjänster av olika slag. Men reklambudskap i stil med radions reklamavbrott lär vi i alla fall slippa ett tag till.