-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Svenska möbeljättens satsningar har givit mersmak
Ikea startar ny affärsenhet för smarta hem

Ikea konstaterar att smarta hem är en företeelse som är här för att stanna och drar igång en ny affärsenhet i segmentet.
Den svenska möbelgiganten Ikea har redan släppt ett antal produkter i segmentet smarta hem, senast ett gäng högtalare under modellnamnet Symfonisk (i samarbete med Sonos) och fler smarta produkter ska det bli. Det står klart efter att man nu aviserat att man kommer att storsatsa i segmentet. Som en del i det arbetet lanserar man en helt ny affärsenhet för smarta hem. Utöver högtalare, uppkopplad belysning och rullgardiner så ska man nu bredda sitt utbud på området med fler prylar, även om man i nuläget inte har avslöjat exakt vilka typer av produkter det kan bli tal om.
Ikea konstaterar i ett uttalande om den nya affärsenheten att smarta hem inte är någon kortsiktig trend, utan att det är en företeelse som är här för att stanna. Därför vill man även vara med och skynda på utvecklingen på området. Man kommer dock att samarbeta med ”samtliga övriga avdelningar inom Ikea”, något som utan större svårigheter sätter fantasin i rullning. Den nya affärsenheten blir den största separata enheten sedan man lanserade Barnens Ikea, hävdar chefen Peter van der Poel.