Växande intäktsandel för Ios

IDC: Smartphone-tillväxten saktar in

Foto: FaceMePLS/Flickr

IDC förutspår inbromsad tillväxt och dumpade priser i sin senaste prognos för smartphonemarknaden.

Publicerad Senast uppdaterad

Smartphonemarknaden har under det snart gångna året fortsatt att växa, men tuffare tider väntar. Det spår IDC i sin senaste prognos för mobilmarknaden, i vilken analysfirman räknar med 1,3 miljarder skeppade smartphones under hela 2014 – en ökning med 26,3 procent jämfört med 2013. 

Tillväxten saktar in
Nästa år sätter man siffran skeppade enheter till 1,4 miljarder och 2018 tippar man på att 1,9 miljarder lurar lämnar fabrikerna. Det representerar en årlig ökning på 12,2 procent respektive en genomsnittlig årlig tillväxt på 9,8 procent 2014-2018, alltså en betydande inbromsning jämfört med de toppnoteringar som synts de senaste åren. Den avstrannande tillväxttakten kommer dessutom att medföljas av en minskning av intäkter orsakad av, menar IDC, att kinesiska tillverkare börjar lämna hemmamarknaden.
– Effekten av kinesiska aktörer på den globala marknaden kommer att synas i ett race mot botten när det kommer till priser. Medan premium-telefoner inte påverkas så ser vi allt bättre specifikationer för billigare smartphones, kommenterar Melissa Chau, Senior Research Manager för IDC:s Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker. 

Mellan 2014 och 2018 ser IDC genomsnittspriset för en smartphone sjunka från 297 dollar till 241 dollar.

Status quo för operativsystem
När det kommer till operativsystem sker dock inga revolutionerande förändringar, tror IDC. Android, som idag har en global marknadsandel på runt 82 procent kommer 2018 hålla 80 procent av smartphonemarknaden. Ios kommer att backa en procentenhet, från cirka 13,8 procent till 12,8 procent. För uppstickare som Tizen och Firefox blir det svårt att slå sig in som operativsystem.

Androidintäkterna förutspår IDC backa från 67 till 61 procent, men trots minskad markandsandel sett till volym kommer Ios, tror man, att öka sin andel av smartphonemarkadens intäkter, från 30 till 34 procent. 
– Apples approach med premiumpriser garanterar ökad inkomstandelstillväxt, trots att fötretagets markandsandelar minskar. Under tiden kommer Androids multifacetterade approach med flera versioner och budget-strategin Android One ge blandat resultat, även om den banar vägen in på tillväxtmarknader, säger Ramon Llamas, Research Manager på IDC. 

Han menar att Androidtillverkare kommer att  överleva på den hårt konkurensansatta smartphonemarknaden. 

Graf: IDC