-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Richard Yu aviserar varumärkesstrategi
Huawei vill bli störst i världen och Honor ska bli fjärde störst

Huaweis vd Richard Yu har nu offentliggjort företagets långsiktiga varumärkesstrategi för Huawei och Honor. Och det är inga direkt blygsamma målsättningar det handlar om.
Huawei och Honor är idag två helt åtskilda varumärken, även om man kan hitta väldigt stora likheter mellan produkterna både rent tekniskt och designmässigt. Ur marknadsföringssynvinkel ser det däremot lite mer olika ut, då Huawei profilerat sig mer åt high end-hållet medan Honor haft en mer budgetbetonad inriktning (även om den saken förändrats en smula på senare tid). Och nu har Huaweis vd för konsumentprodukter, Richard Yu, presenterat den långsiktiga strategin för varumärkena.
Har lyckats tidigare
Huawei ska enligt Yu bli världens största smartphonetillverkare, något som han tidigare sagt att han tror kommer att hända under 2020. Och med Honor siktar man på att nå fjärdeplatsen globalt, vilket sannolikt kan bli en lite större utmaning. När det gäller den kinesiska marknaden vill man till och med se Honor knipa andraplatsen. De båda märkena ska även fortsättningsvis samarbeta tätt när det handlar om både innovation och distribution. Yu har tidigare lyckats nå sina ambitiösa mål, och Huaweis konsumentdivision är nu mer företagets största division, större än till exempel nätverksdelen som säljer mobilnät till operatörer.