Intervju: Richard Yu, Huawei

Huawei-vd:n till Mobil: Hälften av alla flaggskeppsmobiler vikbara

I samband med lanseringen av Huawei P30 Pro fick Mobil en intervju med Huawei-vd: n Richard Yu.

Publicerad Senast uppdaterad

När jag får chans att ställa frågor direkt till Richard Yu är det Mate X, bolagets vikbara telefon som jag är mest intresserad av att prata om. Med en prislapp på över 20 000 kronor riktar den sig givetvis inte till den breda massan kan jag själv konstatera, men Richard Yu räknar med att vikbara telefoner generellt och Huaweis vikbara i synnerhet har framtiden för sig.

– Vi är bara i början av den här utvecklingen, säger han och nämner att han själv använder Mate X framförallt för arbetsrelaterade uppgifter och P30 Pro för övrig tid.

Kan du ge ett procenttal? Hur stor andel av mobilerna om några år kommer att vara vikbara?

– Det är svårt att säga, men om man tittar enbart på flaggskeppsmodeller räknar jag med att hälften kan vara i vikbart format om några år. I takt med att priserna går ner kan de vikbara telefonerna locka fler.

Det är efter lanseringen av P30 Pro i Paris som jag tillsammans med en mindre grupp andra journalister från hela världen får möjligheten att ställa frågor till Richard Yu som alltså är Huaweis vd och ansvarig för det som kallas Huawei Consumer BG och innefattar allt från mobiler till datorer, surfplattor, wearables och molntjänster. Det är ett av Huaweis tre affärsområden där till exempel mobilnät är en annan.

Kamera viktigaste innovationen

Att Huaweis mobiltelefoner har haft stora framgångar de senaste åren är tydligt och utvecklingen har gått snabbt. Från att ha varit en utmanare har Huawei snabbt etablerat sig i toppen på flera marknader. Vägen till framgång har enligt Richard Yu främst berott på hur Huawei ständigt förbättrat mobilernas kameror.

– Vi har tagit många viktiga beslut och skapat väldigt mycket innovativa funktioner som alla bidragit till att ta oss hit.  Jag tänker till exempel på supersnabb laddning som samtidigt är säker men ska man plocka ut en sak så är det att våra mobiler har de bästa kamerorna. Det är viktigare än alla andra innovationer och huvudanledningen till att vi lyckats så bra.

"Välj den bästa telefonen istället"

I jämförelse med konkurrenterna Samsung och Apple vill Richard Yu att kunderna ska gå ifrån sina invanda mönster och inte välja ny telefon av gammal vana.

– Vi är bäst. Jag tycker att kunderna istället för att välja  det varumärke man är van vid ska välja den bästa telefonen. Vi har bättre kamera. Vi har bättre prestanda. Mitt råd till användare med telefoner från Apple eller Samsung är att de istället för att välja ett varumärke ska välja den bästa telefonen. Då är Huawei det bästa valet. Vi är bäst, men alla konsumenter vet inte om det ännu.

Med P30 Pro fokuserar Huawei på design och kamera medan höstens lansering av Mate-serien traditionellt innebär större uppdateringar på prestandasidan. Man kan tycka att modellerna blir allt mer lika varandra, men Richard Yu jämför de båda produktserierna med bilmarknaden.

– Du kan se det på samma sätt som vanliga bilar kontra stadsjeepar. Det är båda bra bilar men har olika styrkor.

Skämtar om misstag 

När det gäller just designen av P30 Pro berättar Richard Yu att man gör omfattande konsumentundersökningar inför lanseringarna för att veta till exempel vilka färger man ska erbjuda telefonerna i på vilka marknader. Efter att flera av de samlade journalisterna nämnt att de gillar den röda versionen av P30 Pro, en version som inte kommer till den svenska marknaden, säger Richard Yu skämtsamt att hans medarbetare än en gång har gjort ett misstag.

– Om det nu är så många som gillar den färgen får vi kanske ändra oss och lansera den globalt, tack för rådet, säger han och skrattar.

Twilight som är den norrskensinspirerade färgtoning man använde på föregångaren P20 Pro berättar Richard var ännu populärare än vad han och medarbetarna trodde inför lanseringen för ungefär ett år sedan. Sedan dess har flera konkurrenter använt liknande färgsättning.

Egen röstassitent på sikt

Huawei satsar mycket på AI, artificiell intelligens, men någon egen röststyrd assistent är inte aktuell att lansera under den närmsta tiden berättar Richard Yu.

– Vi har redan en egen röstassistent i Kina. Vi överväger att lansera en egen assistent längre fram även här, men nu gör Google Assistant och Amazon Alexa som vi använder här ett bättre jobb. 

Huawei P30 Pro släpps än så länge inte i någon version med 5G, men vi kommer ändå i vårt samtal in på ämnet. Inom 5G ger Richard Yu en känga till de amerikanska myndigheter och poängterar samtidigt Huaweis position inom 5G.

– Amerikanska myndigheter motarbetar oss, men jag är övertygad om att allt fler kommer att välja 5G från Huawei. Vi har de bästa lösningarna och är ett halvår före närmsta konkurrent, säger Richard Yu.

Han nämner inte den konkurrenten vid namn, men tillägger att Huawei enligt hans åsikt är till och med flera år före andra konkurrenter på området. 

Fortsatt full fart

Trots Huaweis stora framgångar under 2018 med ökad försäljning och växande marknadsandelar ser Richard Yu inga problem att följa upp framgångarna.

– Vi kommer definitivt kunna upprepa den tillväxten. Kunderna vill alltid ha en ännu bättre produkt, avslutar han.