-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
Innan blockaden
Huawei Sverige: Vi har fördubblat vår marknadsandel – har 16 procent

Siffror från april visar fördubblad försäljning.
Det är enligt siffror från GFK som Huawei på ett år har fördubblat sin marknadsandel för smartphones i Sverige. Försäljningen har ökat med 100 procent, alltså fördubblats. Enligt GFK har Huawei en marknadsandel i Sverige på 16 procent, en uppgång från 8 procent året innan.
"Var inte oroliga"
Hur det här påverkas framöver av bolagets nuvarande problem är så klart svårt att säga. Huawei själva poängterar att kunder som köpt bolagets telefoner inte ska vara oroliga och att de kommer fungera som tidigare. När det gäller en långsiktig lösning på bolagets problem är man till stor del i händerna på andra aktörer. En väntad kommande produktlansering, om bolaget håller sig till tidigare tidsplaner skulle vara först efter sommaren.
– Vi fortsätter att gå starkt och bygger vårt varumärke såväl globalt som på den svenska marknaden och är trygga med vårt varumärke och de högkvalitativa produkter vi levererar. Vi kan inte annat än att fortsätta bevisa oss på det sättet - vi gör produkter i toppkvalitet inom såväl mobiler, surfplattor, bärbara datorer mm. De omdömen som journalister och konsumenter ger oss är genomgående väldigt positiva och vi kommer att fortsätta verka i den andan, säger Jacky Zhao, nordisk vd på Huawei Consumer Group dit bolagets smartphones räknas.
19 procent globalt
Även globalt så har Huawei växt och har enligt IDC en global marknadsandel på 19 procent under det första kvartalet i år. Motsvarande siffra för samma kvartal förra året var 11,8 procent. Ökningen har varit snabb och från 2010 till nu så har Huawei ökat från 3 miljoner sålda mobiler årligen till 200 miljoner. Under årets första kvartal sålde Huawei 59,1 miljoner enheter även om man säkert får räkna med en nergång nu.