-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Störst på smartphones
Huawei nu största tillverkare – gått om både Apple och Samsung
Enligt analysfirman Canalys har Huawei under det senaste kvartalet levererat fler smartphones än någon annan tillverkare.
Siffrorna från Canalys visar att det för första gången på nio år är en annan tillverkare än Apple eller Samsung som innehar förstaplatsen och kan titulera sig världens största smartphonetillverkare. Detta händer alltså när hela mobilbranschen och världen i stort går igenom en svår tid med anledning av Covid-19.
Smittan har slagit hårt mot många företag och trots att Huaweis leveranser minskat med fem procent jämfört med året inne så går man alltså om konkurrenterna som följdaktligen förlorat mer.
Ras för Samsung

Under kvartalet skeppade Huawei totalt 55,8 miljoner enheter medan Samsung bara nådde upp i 53,7 miljoner smartphones. Det är en minskning med 30 procent jämfört med samma period året innan.
70 procent av de telefoner som Huawei säljer hamnar hos en kinesisk kund och medan försäljningen i Kina ökar för Huawei så minskar den i andra områden. På den kinesiska marknaden är dessutom blockaden som hindrar Huawei att anävnda Googles tjänster mindre kännbar eftersom dessa ändå blockerade i Kina.
Huawei har dragit nytta av sin starka ställning i Kina och tjänat på den ekonomiska återhämtning som skett där, medan Samsung har en mycket blygsam närvaro i just Kina och istället har sina huvudmarknader i länder där samhällen i stor utsträckning stängts ner för att hindra smittspridning.