-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Ett irritationsmoment mindre
”Hoppande” webbsidor i Chrome fixat

Den som är en flitig användare av Googles webbläsare Chrome har sannolikt någon gång svurit över fenomenet med webbsidor som hoppar upp till början av artikeln man hunnit scrolla sig halvvägs igenom. Nu har Google åtgärdat problemet.
Problemet med webbsidor som hoppar tillbaka till början av artikeln i Chrome är kopplat till banner-annonser, och fenomenet har till många internetanvändares förtret blivit allt vanligare. Särskilt irriterande kan det vara om man läst stora delar av en lång text och webbläsaren plötsligt skuttar tillbaka till startläget på sidan, varpå man tvingas leta upp var man var på nytt, bara för att råka ut för samma sak inom kort igen.
Som ett ankare
Lösningen i Chrome kallas för ”scroll anchoring” och är precis vad det låter som: ett virtuellt ankare som håller webbsidan i schack även om en annons eller bild läggs till i toppen. Funktionen finns i Chrome 56 och har enligt Google resulterat i tre hopp färre per sidvisning i genomsnitt. Den som är intresserad av detaljerna i tekniken kan hitta mer information på Github.