Intervju

Honor: Lillebror växer upp

Yanmin Wang på Huawei ansvarar för produktportföljen både när det gäller Huawei och för systervarumärket Honor.

I en exklusiv intervju berättar Yanmin Wang på Huawei om vad man lärt sig sedan Honor gjorde entré och varför Samsungs böjda skärmar är en dålig idé.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är inte första gången jag träffar Yanmin Wang som ansvarar för produktportföljen på Huawei, men den här gången ses vi i Sverige och det är nu tydligare än någonsin att han basar inte bara för ett mobilvarumärke utan för två.

Jag möter Yanmin Wang på Vaxholms Kastell utan för Stockholm samtidigt som Huawei lanserar varumärket Honors flaggskeppstelefon för hösten tillsammans med ett par hundra inbjudna gäster. Honor 8 har dubbla kameror, ett skal i glas och metall, men framförallt märker vi att varumärket allt mer står på egna ben.

– När vi introducerade varumärket Honor i Sverige för två år sedan vände vi oss de som är uppvuxna med internet som en självklar del i livet. Något vi lärt oss sedan dess är att vi inte bara kan förlita oss på webbutiker. Med Honor 8 har vi även en bredare distribution i fysiska butiker, bland annat är alla operatörerna med som återförsäljare.

Lägre innovationstakt
Sedan Honor först lanserades har givetvis försäljningen ökat i takt med att fler telefonmodeller under Honor-varumärket lanserats i fler länder och under 2015 sålde man drygt 40 miljoner enheter. Yanmin Wang säger att Honor har en viss överlappning med modeller från Huawei.

– Honor riktar in sig framförallt på mellan- och övre mellanprissegmentet, berättar han. 

Då har han tidigare under kvällen från den stora scenen berättat om en smartphonemarknad som tappat innovationskraft, något som innebär att även lite billigare telefoner kan erbjuda en upplevelse i klass med flaggskeppsmodellerna. Det innebär att mellanprissegmentet plötsligt blir det klart största istället för som tidigare då topp- respektive budget-modeller var de klart största grupperna.

– Jag anser att innovationskraften avtagit men då syftar jag framförallt på Iphone. När den lanserades var den nyskapande framförallt tack vare pekskärmen som var betydligt bättre än Nokias motsvarande modeller. Men idag är situationen en annan. 

Inget Spotify-samarbete
När jag träffade Yanmin Wang på huvudkontoret i Shenhzen i Kina för ett år sedan pratade han om Spotify, force touch som då precis introducerats i Huawei Mate S och om en utökad satsning på mjukvara. Då hade de nyss inlett samtal med Spotify för att hitta vägar att integrera musiktjänsten.

– Vi har inget samarbete med Spotify. Jag tror att mindre företag kanske är bättre för oss att samarbeta med.

Kan ni samarbeta på något annat sätt än genom att låta olika företag leverera sina appar förinstallerade på era telefoner?
– Vi vill vara restriktiva med att lägga med appar från start, för användarna kan ju själva ladda ner de appar de vill ha från Googles programbutik. Det är möjligt att vi skulle kunna samarbeta genom att genomföra marknadsaktiviteter gemensamt, så det behöver inte handla om att lägga in appar från start.

Idag skickar Sony i sina telefoner med Spotify-appen från start. I Honor 8 (läs testet här) hittar vi istället fem förinstallerade spel och en meny där man kan välja bland ytterligare 12 appar. Där finns bland andra Uber och Twitter. För Huawei och Honor verkar alltså något Spotifysamarbete inte vara aktuellt och Force Touch är inte heller lika aktuellt som det verkade för ett år sedan. Då var Huawei först av Androidtillverkarna med funktionen och man räknade med att kunna dra nytta av den positionen. Möjligheten att trycka lite hårdare på skärmen för att få upp ytterligare valmöjligheter och genvägar har dock inte slagit igenom eftersom ingen av de övriga tillverkarna hoppat på tåget. Det gör i sin tur att appstödet från appar i Google Play uteblivit och därmed får Huawei och Honor se sig om efter andra sätt att erbjuda mervärde.

Vill inte ha böjd skärm
Just att erbjuda något unikt på en smartphonemarknad som ser relativt likriktad ut kan innebära en utmaning. Samsung har framgångsrikt skapat telefoner med böjd skärmkant, men det är en gimmick som Yanmin Wang dömer ut. Istället är han mer inriktad på framförallt bättre kamera, prestanda och batterikapacitet. Han går till och med så långt som att säga att Honor 8 är en flaggskeppsdödare som är bättre än alla konkurrenter på alla punkter.

– Jag vill inte ha böjd skärm som de Samsung erbjuder. Det tillför inget riktigt värde utan är mest bara en marknadsföringssak.

Grundfunktioner som kamera, bra skärm, batteritid och prestanda till ett så konkurrenskraftigt pris som möjligt tycks vara det som Honor koncentrerar sig på även framöver. 

Yanmin Wang på Huawei ansvarar för produktportföljen både när det gäller Huawei och för systervarumärket Honor.