Med sikte på Gen Z
HMD lanserar nya modellen Skyline
Målgruppen är Gen Z som vill rocka sommaren när HMD presenterar sin senaste mobil.
Den finska mobiltillverkaren HMD, som tidigare enbart ägnade sig åt Nokia-mobiler men som nu släpper mobiler under eget namn, har lanserat en ny modell i form av HMD Skyline. Enligt HMD själva är det en mobil som främst riktar sig mot Gen Z.
Rent teknisk är det en mobil med en 6,55 tum stor pOLED-skärm med upplösningen 1080x2400 pixlar och Cornings Gorilla Glass 3. Under motorhuven sitter det en Snapdragon 7s Gen 2, och finns med antingen 8 eller 12 gigabyte arbetsminne och 128 eller 256 gigabyte lagring. Den levereras med Android 14 och kommer att få två OS-uppgraderingar.
De tre kamerorna på baksidan består av en primär kamera på 108 megapixel som kompletteras av en 13 megapixel vidvinkellins och en telefotolins på 50 megapixel. Frontkameran ligger på 50 megapixel.
Batteriet har en kapacitet på 4600 mAh och kan laddas antingen trådlösa via Qi2-standarden eller USB-C.
En av de framträdande detaljerna med HMD Skyline är att man har lagt ner energi på att användare ska kunna reparera sina mobiler själva. Det ska exempelvis vara enkelt att på egen hand byta ut sådant som skärm, laddport, baksida och batteri, samt att det finns reservdelar och verktyg för reparationer att köpa från reparationstjänsten iFixit.
HMD Skyline finns i färgerna "Neon Pink" och "Twisted Black", och konfigurationen med 8/128 gigabyte kostar 5790 kronor, den med 8/256 gigabyte kostar 5990 kronor, och den med 12/256 gigabyte kostar 6390 kronor.