Få shoppar i appar

Hitta dina in-appköpare – och behåll dem

Foto: Pam Culver/Flickr

Augustis statistik över svenska appnedladdningar stärker rapporter om att skräddarsydda apperbjudanden blir allt viktigare.

Publicerad Senast uppdaterad

Att appbranschen kan vara lukrativ är ett etablerat faktum, att några få jättar dominerar appbutikernas nedladdningarn är lika välkänt. Detta bekräftas varje månad av de siffror över nedladdningarna i App Store och Google Play som Mobilbusiness får exklusiv tillgång till. 

Största gratisapparna i Sverige, augusti 2014.

Augustis nedladdningar utgör inget undantag. Minecraft, Spotify och Modern Combat ligger sedan månader tillbaka på topp 3-listorna, både i Sverige och i resten av världen, medan Wordbrain är ett exempel på en app som ånjuter långvarig popularitet i Sverige, men inte globalt sett. 

Största betalapparna i Sverige, augusti 2014.

25 appar kniper 80 procent av nedladdningarna
En överblick av augustis tio populäraste appkategorier i Sverige bekräftar bilden ytterligare. I App Store utgör de 25 största apparna 50 procent eller mer av nedladdningarna inom åtta av tio kategorier varje kategori. I Google Play gäller detsama för sju av de tio största kategorierna. 

I App Store sticker Verktyg ut, i vilken de tre största apparna haffar åt sig 52 procent och de 25 största samamnlagt 78 procent av hela nedladdningspotten. I Google Play är det Musik, Pussel och Personifiering som sticker ut genom att de tre största appana tar 44, 43 respektive 42 procent av månadens nedladdningar. De 25 största inom Musik och Personifiering utgör 72 procent, inom Pussel hela 85 procent av nedladdningarna. 

Betalvilja: utbud matchar inte efterfrågan
Vad kan då nya, mindre apptillverkare göra för att få in en fot i folks mobiler och plånböcker? Ett första råd är att se över sin affärsmodell. För båda appbutikerna gäller i Sverige att utbudet av freemiumappar, vilka erbjuder så kallade in-appköp, är betydligt mindre än efterfrågan på desamma.

Appaffärsmodell, App Store, utbud vs efterfrågan, augusti 2014.

I App Store är endast tre procent av apparna freeiumappar, medan hela 63 procent av de nedladdade apparna är gratis med in-appköp. I Google Play står freemiumappar för fyra procent av utbudet och 30 procent av nedladdningarna. Att in-appköp har visat sig vara en framgångsrik affärsmodell, inte minst för spel vilka utgör sex respektive fyra av de tio toppkategoriernai App Store och Google Play, är dock vareken en nyhet eller hela sanningen. 

Appaffärsmodell, Google Play, efterfrågan vs nedladdningar, augusti 2014.

Upprepa och vässa erbjudandena
Enligt globala siffror från appmarknadsföringsfirman Swrve så är det bara 1,35 procent av de som spelar mobilspel med in-appköpp som faktiskt gör ett köp. Av dessa gör hälften endast ett enda köp i månaden. En jämförelse av de spelare som gjorde in-appköp i juli och i januari visar samtidigt att de som gör fem eller fler köp har ökat från 13 till 16 procent. Swrve påpekar dock att för shoppinglusten att hålla i sig gäller det att upprepa erbjudandena, men också att göra det med finess: shoppinglusten inte håller i sig av sig själv 

– I och med att så få spelare står för en så betydande procentandel av intäkterna är det absolut nödvändigt att försöka öka deras antalet med smarta in-appkampanjer, men också att identifiera dina viktigaste spelare och anpassa deras upplevelse, kommenterar Christopher S. Dean, vd på Swrve 

Hopp finns...
“Få spelare” är minst sagt en underdrift. De 10 procent som spenderar mest av de 1,35 procent som alltså gör ett köp står enligt Swrve för hela 62 procent av in-appköp-spelens intäkter. Det vill säga, 0,135 procent av samtliga spelare står för över 60 procent av de totala inkomsterna (eventuell reklam undantagen). 

Samtidgt syns betalningsviljan öka bland de som är villiga att faktiskt spendera lite mer än ingenting, men mindre än hundratals kronor. Detta mellansegent, som spenderar mellan 11 och 20 dollar i månaden (80-140 kronor), gick i juli i år från att i januari ha utgjort drygt åtta procent till över 18 procent. Intäktsandelara från samma grupp ökade från 22 till 32 procent.

...men ska tas med en nypa salt
Mobilbusiness har tidigare noterat hur appars popularitet pendlar mellan olika säsonger, Priori Datas nedladdningssiffror för Sverige i juli visade exemplevis ett uppsving för ord- och underhållningsspel för lata semesterdagar. Att endast jämföra två perioder, såsom Swrve har gjort, innebär därmed att trenderna inte bör ses som huggna i sten. Det är dock värda att notera, och rådet om att försöka fånga, förstå och hålla kvar en specifik målgrupp i stället för att satsa på att tillfredställa alla är värt att bära med sig. Mobilbusiness fortsätter under tiden att fortsätta följa och rapportera om appvärldens utveckling och appekonomin.