-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Ska öka antalet mobila betalningar
Hem till gården får kontaktlösa betalningar

Miljontals tittare ska lockas till tap-to-pay.
Du har läst rätt, brittiska serien Hem till Gården, Emmerdale, och även konkurrenten Coronation Street, ska mobiliseras och får nu kontaktlösa betalningar. Här kommer inte brittiska tittare kunna köpa det som finns i tv-rutan utan det är affärerna i serien som utrustas med terminaler för kontaktlösa betalningar. Bakom lösningen står Visa Europe som sägs ha betalat ett sexsiffrigt belopp (i brittiska pund) för att kontaktlösa kortbetalningar, även kallat tap-to-pay, ska visas i tv-rutan under en nio månaders period. Det innebär en produktplacering som ses av i snitt 5–8 miljoner tittare per avsnitt och serie.
I en kommentar till Communications industry magazine säger Visa Europes chef för Storbritannien och Irland att butikerna i serierna är perfekta för kontaktlösa betalningar då de tar emot många transaktioner med små belopp.
Intresset för mobila betalningar är stort i Storbritannien, enligt 451 Research (Yankee Group), med så många som 80 procent som säger sig vara intresserade av eller har använt en sådan lösning. Antalet konsumenter som faktiskt använt mobila betalningar under senaste tre månaderna ligger dock på betydligt lägre 15 procent. Andra sammanhang där mobila betalningar har nått längre är bank i mobilen (48 procent har använt en sådan under senaste tre månaderna), mobil handel (28 procent) och mobila kuponger (18 procent).