-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
EU drar åt tumskruvarna
Hårdare regler mot näthat inom EU

Nu måste stora teknikplattformar inom EU bli hårdare mot näthat.
Efter ett nytt beslut från EU-kommissionen kommer stora techplattformar som Facebook, X (tidigare Twitter), Instagram, Google och TikTok att behöva vidta kraftfullare åtgärder för att bekämpa hatiskt och olagligt innehåll på sina plattformar. Detta enligt publikationen Reuters. I ett uttalande säger EU:s teknikkommissionär Henna Virkkunen att "I Europa finns ingen plats för olagligt hat, varken offline eller online".
De uppdaterade reglerna innebär att företagen måste tillåta oberoende experter att granska deras arbete för att säkerställa att riktlinjer och regler följs. Dessutom krävs det att företagen implementerar automatiska system för att upptäcka och ta bort hatiskt innehåll snabbare och mer effektivt.
Utöver detta måste företagen ge detaljerad information om hur deras rekommendationssystem fungerar och vilken roll de spelar i spridningen av olagligt innehåll innan det tas bort. Datan ska sedan redovisas på nationell nivå och delas upp enligt interna klassificeringar av hatrelaterat innehåll, såsom ras, etnicitet, religion, könsidentitet eller sexuell läggning.
Syftet med dessa åtgärder är att öka transparensen och ansvarstagandet hos de stora aktörerna. Genom att kräva att data presenteras specifikt och detaljerat hoppas EU kunna bättre förstå och motverka spridningen av hatiskt innehåll inom unionen.
De berörda företagen förväntas nu anpassa sina system och rutiner för att uppfylla de nya kraven. Misslyckande att följa reglerna kan leda till betydande böter och andra sanktioner.