Möt Red Magic
Här är ZTE:s nya gamingtelefon
Bara några dagar efter att ZTE avslöjade att man har en gamingfokuserad smartphone på gång så har man nu offentliggjort sitt bidrag till det snabbt växande segmentet: Nubia Red Magic.
Maken till snabb utveckling har vi nog inte sett på många år: Först kom Razer Phone. Sedan kom ingenting. Och nu tycks alla (nåja) helt plötsligt vilja släppa en gamingtelefon. Vem som vill ha dem? Javars, det är en berättigad fråga. Riktiga hardcore gamers lär knappast bry sig nämvärt om mobilspel och den som gillar mobilspel klarar sig ju rätt bra med vilken flaggskeppstelefon som helst. Svaret är att den huvudsakliga marknaden finns i stora delar av Asien, där spelkonsoler och kraftfulla datorer inte är lika vanliga i hemmen. En speloptimerad mobil blir därför ett slags substitut för en spelkonsol, med bonusen att den också fungerar som telefon. Det är ingen slump att Xiaomi var snabbt framme och lanserade telefonen Black Shark i Kina. Och nu kommer kinesiska ZTE med sin enhet Red Magic, som släpps under varumärket Nubia.
Enklare specifikationer
Det är framför allt designen som känns gamingfokuserad på Red Magic, om vi ska vara helt ärliga. Det här är en enhet i det klassiska gamingfärgschemat svart och rött, och dessutom har den en RGB-ramp på bakstycket som med sina färger ska ”reflektera ens gamingpersonlighet”. Exakt vad det innebär vet vi inte, men det är onekligen både lite lökigt och samtidigt rätt festligt. På prestandasidan är det däremot ganska mycket mellanmjölk, åtminstone om man jämför med andra enheter i segmentet. Red Magic får Qualcomms aningen överspelade Snapdragon 835-chipp, som förvisso är snabbt men inte snabbast idag. 6-tumsskärmen får en upplösning på 2 160 x 1 080 pixlar och ingen majestätisk bilduppdateringsfrekvens. Arbetsminnet ligger på 6 eller 8 GB och lagringen på 64 eller 128 GB. Vad som gör telefonen optimal för gaming är lite oklart, men ZTE själva hävdar att mjukvaran ”Gameboost” ska ge bättre spelprestanda. Vi tror det när vi ser det. Telefonen börjar säljas i Kina den 25 april, där den kommer att kosta från motsvarande cirka 3 300 kronor. En Indiegogo-kampanj för telefonen kör sedan igång den 26 april.
Källa