-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Från Google I/O
Här är motorn som driver Android L

Vid sidan av ett nytt gränssnitt visade Google även upp vad som puttrar under huven på nya Android L igår.
Vi har redan tittat närmare på de kosmetiska förändringarna som Android L kommer att innebära då det släpps i höst. Men det händer mer med systemet än bara smink.
I Android 4.4 introducerades Art vid sidan av Dalvik, det vill säga den virtuella maskin som tolkar och kör alla appar i Android. I nuläget måste du själv slå på den nya motorn, då Google mest la in den som ett test i Android 4.4.
I Android L kommer däremot Art att vara standard, men det är inte riktigt samma maskineri som vi har i dagsläget.
Art, kortform för Android Runtime, kommer enligt Google att vara mer än dubbelt så snabb som Dalvik samtidigt som stöd för processorer med 64 bitarsarkitektur har byggts in. Befintliga appar är fortfarande kompatibla med Art utan att utvecklare behöver göra något, men för att dra nytta av de nya funktionerna krävs givetvis en viss ombyggnation.
En nyhet, som Intel antagligen är lyckliga över, är att systemet numera är kompatibelt med både ARM-processorer och X86-processorer (tidigare har Intel själva fått göra X86-kompatibla versioner av Android för enheter som kör på deras chip).
Vid sidan av processoruppdateringar drar Google även i växlarna för grafik till mobila enheter. Som ett exempel under gårdagens event visade de upp PC-varianten av Unreal 4-motorn snurrandes på en mobil enhet med Android L. Kort och gott kommer den nya versionen innebära större möjligheter till snyggare spel för Android.
Sist men inte minst introducerades även Project Volta. Det är ett projekt i flera delar för att få bukt med batteriförbrukningen i Androidtelefoner. Dels handlar det om utvecklarverktyg för att hålla koll på batteriförbrukningen och därmed optimera appen bättre och dels handlar det om ett inbyggt strömsparläge i Android som användaren själv kan slå på eller av. Av det som visades verkar strömsparläget bygga mycket på hur det ser ut till många befintliga telefoner idag, men då handlar det om tillverkarnas egna strömsparlägen.