-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
Varning för bluffare
Hackare utger sig vara Paypal

Paypal senaste offret för hackares försök att få betalt för sina bedrägerier.
Det är forskare på företaget Avanan, som ägs av Check Point Software, som rapporterar att attackerna har ökat där hackare identifierar sig som ett populärt varumärke för att lura sina offer. Tidigare har de bland annat utgett sig för att vara Amazon, men nu har man gått över till att i allt större omfattning utge sig för att vara Paypal.
Bluffen handlar om ett falskt orderbekräftelsemejl där bedragarna försöker få det tilltänkta offret att ringa ett supportnummer i avsikt att försöka stjäla bankinformation, samtidigt som de sparar telefonnumret för framtida attacker antingen genom SMS, telefonsamtal eller via WhatsApp.
Enligt Avanan innehåller bluffmejlet ett Hawaii-baserat nummer som har kopplats till tidigare bedrägerier, och hackarna efterfrågar kreditkortsnummer och CVV-kod för att "avbryta" debiteringen.
Avanan poängterar att den här typen av hot är svårstoppade då de inte innehåller några klickbara länkar samtidigt som de använder social manipulation i form av vad som ser ut som en felaktig betalning för att få offren att själva ta kontakt.