Mobiljättar miljögranskade
Greenpeace: Apples mobiler är grönast
Foto: Greenpeace/Will Rose
Apple tar miljöfrågor på allvar – Samsung bryter löften om grönare tillverkning.
Medan Apple gör mest för att minska sin miljöpåverkan ökar Samsung sin miljöbelastning och river upp tidigare löften om att fasa ut giftiga kemikalier. Det framkommer i Greenpeace rapport ”Green Gadgets – designing the future” som presenteras i går. Enligt undersökningen lyckas ingen av konkurrenterna matcha Cupertinoföretagets gröna satsningar.
– Elektronikbranschen är känd för sin innovationsförmåga och uppfinningsrikedom som har revolutionerat våra liv. Med samma kreativitet måste de nu ställa om marknaden och skapa gröna produkter, säger Therese Jacobson, ekotoxikolog på Greenpeace Sverige.
Vissa framsteg i mobiltillverkning
Det är dock bland mobiltillverkarna som Greenpeace ser de största miljöförbättringsåtgärderna inom teknikbranschen. Sedan organisationen 2006 började undersöka elektronikprylars miljövänlighet har Samsung, Nokia och Apple rensat halva marknaden från de värsta gifterna PVC och bromerade flamskyddsmedel, BFR.
Kritiken mot Samsung handlar om att teknikjätten nu har dragit tillbaka tidigare löften om att även rensa sina TV-apparater på gifter.
Under tiden, påpekar Greenpeace, har Apple som enda företag fått bort gifterna, inte bara ur sina telefoner, utan även från kablar och andra tillbehör.
Förbättringar betyder inte färdigt
I sin egna årliga miljörapport, som släpptes i juli, konstaterade Apple dessutom att 94 procent av den energi som företaget förbrukar kommer från förnyelsebara energikällor. Bolaget ger också sina anställda tillgång till cyklar och gratis biodiesel-drivna busstransport.
– Tidigare har vi varit ganska kritiska till Apple och har bland annat haft kampanjer kring deras datacenter, som drevs med kolbaserad energi. Sedan dess har de lovat att de ska gå över hundraprocentigt till förnyelsebar energi, sa Em Petersson på Greenpeace i Sverige till Mobil då.
Mobil- och datortillverkning kräver stora mängder energi och är oftast förlagd i Asien där kolkraft är den dominerande energikällan. Just att komma tillrätta med detta pekar fortfarande Greenpeace ut som en av teknikbranschens största utmaningar.
Kedja av miljöpress?
Apple noterade i sin egen rapport att man har en hel del kvar att jobba på, bland annat när det kommer till att minska sin vattenförbrukning. Em Pettersson noterade i somras att miljömedvetna Applekunder förmodligen bidrar till att sätta press på företaget.
– Man är ju noga med sitt varumärke också, sa hon.
I dag hoppas Greenpeace att Apples miljömedvetenhet i sin tur ska sätta press på konkurrenterna.
– Apple ger en försmak av vad företag kan göra för att städa upp elektronikmarknaden som ansvarar för stora miljöavtryck, säger Therese Jacobson.
”Green Gadgets – designing the future”
Greenpeace har granskat:
Acer, Apple, Dell,
HCL, HP, Lenovo,
LGE, Nokia, Panasonic,
Philips, RIM, Samsung,
Sharp, Sony, Toshiba, Wipro