Krav på mobilvänligt

Googles ”Mobilegeddon” drabbar hälften av svenska sajter

Bild: Jan Vašek

Hälften av de svenska sajterna tappar trafik sedan Google ändrat sökresultaten enligt sajternas mobilvänlighet.

Publicerad Senast uppdaterad

Så många som närmare hälften av de svenska sajterna har tappat i Googles mobila sökresultat sedan Google den 21:a april lanserade sin senaste mobila uppdatering. Den har blivit känd som ”Mobilegeddon” i och med att man förutspådde att icke mobilvänliga sidor skulle tappa mycket i mobila sökresultat. Lite förvånande är dock att andra häften av sajterna inte tappat något i de mobila sökresultaten. Det visar en undersökning som sökoptimeringsspecialisten Pineberry genomfört bland 100 svenska sajter som inte är mobilvänliga. Undersökningen baseras på om sajterna har en mobilvänlig etikett i det mobila sökresultatet eller inte och jämför rankningen av sajternas viktigaste sökord före och efter den 21:a april.

Enligt undersökningen tappade 45,2 procent av samtliga sökord positioner, medan 50 procent var oförändrade. Pineberry anser att uppdateringen inte är klar ännu i och med att antalet sökord som tappar i mobila sökresultaten fortsätter att öka. Pineberry undersökte även mobilvänliga sajter och kunde notera att ingen av dessa hade tappat positioner i mobila sökresultaten. 

– Att hälften inte har tappat är också intressant. Detta kan delvis bero på att uppdateringen inte fullt är utrullad och att vi kommer se en högre siffra på de som tappar längre fram. Men det beror säkert i vissa fall även på att det inte finns en tillräckligt relevant och mobilanpassad konkurrent som kan gå om, skriver Pineberry.

Uppdateringen innebär att sajter som är mobilvänliga ska hamna högre upp i sökresultaten och de som inte är det hamnar längre ner.

– Även om mobilegeddon inte ser ut att blir den domedag som namnet antyder ser det ut att vara en av de största uppdateringar Google har gjort på ett bra tag. När nästan hälften av de sajter som inte är mobilvänliga tappar så är det tydligt att uppdateringen påverkar många sajter och sökord.