Kampen går vidare
Google trappar upp kampen mot annonsblockerare
Bataljen mellan Youtube och annonsblockare kommer ta en ny vändning under 2024.
Under året har Youtube stegvis trappat upp sin kamp mot
annonsblockerare för att få användare att börja prenumerera. I kölvattnet av Youtubes
förändringar har utvecklarna av de tillägg som blockerar annonser kämpat för
att hänga med och kringgå de senaste förändringarna.
Under 2024 kan dock dessa utvecklare tvingas överge Googles
webbläsare Chrome för utvecklingen av sina annonsblockerare. Enligt
publikationen Techspot kommer Google, som ju både utvecklar webbläsaren Chrome
och äger Youtube, att genomföra förändringar som på bred front kan sätta stopp
för effektiva annonsblockerare.
Den plattform som idag används för utvecklingen av tillägg
heter Manifest V2, men i juni 2024 ska det bli obligatoriskt att använda den
uppdaterade plattformen Manifest V3. En effekt av förändringen blir att framtida
uppdateringar av tillägg måste genomgå en fullständig granskningsprocess innan
de godkänns och kan skickas till användarna.
Säkerhetsmässigt minskar det risken för att sprida malware
via uppdateringar av befintliga tillägg, men i det här fallet innebär det också
att det tar längre tid från det att en uppdatering skickas från utvecklaren till
dess att den publiceras. Annonsblockerare förlitar sig på snabba uppdateringar
för att motverka uppdateringarna av YouTubes system för att leverera annonser. Den
nya granskningsprocessen kan med andra ord innebära att när en uppdatering publiceras
till en annonsblockerare, kan Youtube redan ha gått vidare med en ny förändring
som uppdateringen verkningslös då Youtube uppdateras snabbare än tilläggen.
Användare som vill fortsätta att använda annonsblockerare
kan därmed behöva byta webbläsare, och Mozilla har sagt att de inte kommer att
kräva Manifest V3.