-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Android 10 får namnet Android 10
Google slutar namnge Android-versioner efter sötsaker

Att sluta med godis och efterrätter kan göra underverk för figuren. Men Google har förstås en annan förklaring till att man nu upphör med att namnge Androidversionerna efter sötsaker.
Varje ny version av Android har sedan utminnes tider (nåja) fått namn efter någon sötsak som börjar på samma bokstav som den aktuella versionen. Vi har bland annat sett Android Cupcake, Donut, Gingerbread, Ice Cream Sandwich, Jelly Bean, Kit Kat, Marshmallow och Nougat passera revy. Förra året lanserades Android 9.0 Pie, men i år slår Google stopp i maskin för frossandet i godis och efterrätter.
Namgivningen övergår istället till någonting så grundläggande och enkelt som siffror. Android 10 blir således… Android 10. Inte Android Q. Nästa år kommer Android 11 följaktligen att dyka upp. Man kan förstås fråga sig vad som föranlett den här förändringen. Godsakerna har ju på sätt och vis ändå varit en rolig grej och ur marknadsföringssynpunkt klart fördelaktigt, då det hela varje år leder till spekulationer om vilken godsak det ska bli den här gången. Förklaringen är Androids globala utbredning.
Ny logga men roboten blir kvar
Android är som bekant det klart dominerande mobila operativsystemet på den här planeten, och det innebär förstås också att det används i väldigt många länder som inte har någon relation till de engelska namn på godsaker som man använder sig av i namngivningen. Googles varumärkesansvariga menar att det således är dumt att använda engelska ord, något som det förstås ligger en hel del i, även om de flesta här i Europa ser engelskan som ett naturligt andraspråk.
Och när Google ändå passar på och byter namngivningsstrategi så väljer man också att förse Androidlogotypen med ett nytt och lite mer modernt typsnitt. Den klassiska gröna roboten rör man däremot inte. ”Roboten gör Android speciellt. Den gör det mänskligt, kul och lättillgängligt” säger varumärkeschefen för Android, Aude Gandon.