-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Verifierade SMS på ingång
Google satsar på säkrare SMS-kommunikation med företag

Nätfiske via SMS har blivit allt vanligare, och nu vill Google i någon mån försöka sätta stopp för eländet.
Du har med största säkerhet suttit där med telefonen och något osäkert konstaterat att du fått ett SMS från någon som åtminstone utger sig för att vara ett stort och känt företag. Men hur ska man kunna vara säker? Postnord är ett företag som upprepade gånger drabbats av detta. Världen är ju som bekant inte vad den en gång var, och givet alla rapporter om nätfiske som förekommer så gör man förstås alltid bäst i att ha skepsisglasögonen på närhelst man får ett textmeddelande av något slag. Vissa har gjort det till en vana att aldrig besvara kommunikation i skriftlig form, något som onekligen gör vardagen ett snäpp krångligare för alla inblandade.
Speciell märkning
Nu vill Google försöka råda bot på det här dilemmat genom att rulla ut ett koncept som man kallar för ”verifierade SMS”. En verifierad avsändare har en speciell märkning och man ser även företagets logotyp i meddelandetråden. De företag som vill ha en verifieringssymbol måste förstås aktivt välja att delta i programmet, men det är inte svårt att tänka sig att många faktiskt väljer att göra det. Till en början så rullar Google ut konceptet i nio länder, närmare bestämt USA, Indien, Mexiko, Brasilien, Storbritannien, Frankrike, Filippinerna, Spanien och Kanada. Men fler länder ska följa, hävdar Google.