Segmentet växer så det knakar
Google Home knappar in på Amazon Echo – men finns fortfarande inte i Sverige
Intresset för så kallade AI-högtalare ökar lavinartat. Det visar färska siffror från analysfirman Strategy Analytics. Och Google Home knappar nu snabbt in på rivalen Amazon Echo.
AI-högtalare är fortfarande något av en mariginalföreteelse här i Sverige, något som enklast kan förklaras med att de flesta AI-assistenter som de är baserade på fortfarande inte snackar svenska. Undantaget är Apples Siri, som i nuläget dock knappt är jämförbar med vare sig Alexa eller Google Assistant när det kommer till funktionalitet och färdigheter. Visst finns ett intresse bland de mer teknikintresserade konsumenterna i Sverige, och Amazons Echo-hårdvara är till och med officiellt lanserad på blågul mark, men varken Googles Home-produkter eller Apples Homepod har ännu lanserats här. Att Google Assistant nu kommer på svenska kan förhoppningsvis bidra till att åtminstone Google Home dyker upp officiellt inom kort, men till dess får den som vill köra Mountain Views AI förlita sig på importerade enheter. Att de här produkterna förr eller senare kommer att bli oerhört populära även i Sverige råder det dock knappast något tvivel om. Och de senaste siffrorna från analysfirman Strategy Analytics visar att segmentet växer lavinartat globalt.
Ökar med 287 procent
Årets första kvartal levererades inte mindre än 9,2 miljoner AI-högtalare i världen. Det kanske inte låter som någon vansinnigt hög siffra, men det innebär trots allt en ökning med hela 278 procent jämfört med samma kvartal förra året. Och det är framför allt Google Home som går famåt. Med 2,4 miljoner levererade enheter når man en marknadsandel på hela 26,5 procent och noterar en direkt hysterisk ökning över året med 709 procent. Även Amazon säljer fler Echo-enheter än någonsin, men marknadsandelen har nu – framför allt till följd av Googles framfart – sjunkit från den tidigare smått totala dominansen med 82 procent till 44 procent. Kinesiska Alibabas produkter i segmentet plockar hem tredjeplatsen, något som har en direkt koppling till den enorma kinesiska marknaden. Först på fjärde plats hittar man Apples Homepod med en marknadsandel på 6 procent. I Sverige lär den siffran sannolikt bli högre, givet den höga Iphone-penetrationen i landet. Dessutom cirkulerar rykten om att billigare versioner av den förhållandevis dyra Homepod är på gång.
Källa