-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Välj vad du vill se för annonser
Google ger användarna bättre annonskontroll

Googles My Ad Center later användare ta mer direkt kontroll över sina annonser.
Google meddelar att man kommer att genomföra en global lansering av My Ad Center, en form av nav för annonsering som ger användarna direkt kontroll över hur Google visar annonser baserat på användarens information. Tidigare har Google fått den information som behövs för målgruppsanpassade annonser via webb- och app-aktivitet, Youtube-historik med mera. My Ad Center ska komplettera detta med att låta användaren välja mellan en mängd olika ämnen som kan vara intressanta vilket ska göra annonserna mer relevanta.
Det går även att välja ämnen som det ska visas mindre av, till exempel alkohol, dejting, graviditet och föräldraskap, viktminskning samt en rad andra ämnen. Det går också att blockera känsliga annonser fullständigt.
Valen påverkar annonseringen på Google-plattformar som Sök och Youtube, men omfattar även samtliga annonser som visas på och utanför Googles plattformar så länge det är annonser från företag som använder Googles verktyg för att annonsera.
Google har också lagt till annonsörssidor för att förbättra annonsupplysningarna och ge användarna mer transparens. Dessa upplysningar är tillgängliga i My Ad Center, där du kan visa annonser från en specifik verifierad annonsör som har körts under de senaste 30 dagarna.
Uppdateringarna och de nya funktionerna är tänkta att ha rullats ut fullständigt före årsskiftet.