-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Kakburken stängs
Google börjar stänga av cookies

Den 4 januari kommer 30 miljoner användare att få spårningscookies avstängda.
Nu meddelar Google att man kommer att inleda lanseringen av Privacy Sandbox den 4 januari 2024 då man kommer att börja blockera cookies för 1 procent av Google Chrome-användarna, vilket motsvarar ungefär 30 miljoner användare.
En cookie är en liten textfil som sparas i din webbläsare när du besöker en webbplats. Cookies kan spara information om dina inställningar, preferenser eller aktiviteter på webben. De används för att göra webbplatser mer användarvänliga, men de kan också vara en integritetsrisk om de spårar vilka webbplatser du besöker.
Google har länge arbetat med vad man kallar Privacy Sandbox där man har för avsikt att ersätta cookies med en annan typ av spårning som enligt Google är bättre för användarens integritet. En aspekt av Privacy Sandbox är att användare i mycket omfattning ska kunna välja vilka typer av annonser som ska visas utifrån webbhistorik, intressen et cetera, utan att dela med sig av privat information till annonsörer.
Enkelt uttryckt stannar den konkreta informationen vad du har gjort online på din enhet, och webbläsaren sorterar in dig i olika kategorier, eller "Ad Topics". Webbplatser kan sedan fråga Chrome vilka kategorier du tillhör, men kommer inte att kunna ta reda på exakt vem du är.
Om du ser en ruta angående "Tracking Protection" i Chrome den 4 januari betyder det att du tillhör den testgrupp på 1 procent av användarna som får som tekniken som standard. När det är aktivt kommer det även att visas ett litet öga i adressfältet.