Det handlar om pengar
Google avslöjar: Fler uppdateringar ger högre intäkter
Sundar Pichai
Google använder ekonomiska incitament för att få mobiltillverkare att släppa säkerhetsuppdateringar.
I USA pågår det just nu en antitrusträttegång mot Google som
har medfört att det har kommit fram en del information om tidigare inte har
varit känd för allmänheten.
När Googles VD Sundar Pichai plats i vittnesbåset avslöjade
han bland annat en del om hur det fungerar med de olika tillverkarnas arbete
med säkerhetsuppdateringar för operativsystemet, och varför olika OEM-tillverkare
släpper olika många uppdateringar. Föga förvånande handlar det om pengar, och enligt
Pichai har Google ekonomiska incitament för att få OEM-tillverkare att
uppdatera sina mobiler. Företag som håller sina enheter uppdaterade med de
senaste säkerhetsuppdateringarna får nämligen en högre andel av intäkterna från
Googles tjänster än de som inte gör det. Fler uppdateringar innebär alltså mer
pengar för tillverkaren.
Därmed skulle kan kunna tro att detta incitament skulle göra
OEM-tillverkare intresserade av att släppa så många som möjligt, men så är inte
fallet. Enligt Pichai struntar en del OEM-tillverkare i att uppdatera enheter trots
att de är medvetna om att det kommer att leda till att de går miste om
potentiella intäkter. "Man lägger istället ner mer ansträngning på att
utveckla nästa version, och uppdateringar är kostsamma. Det innebär att ibland
gör [OEM-tillverkarna] avvägningar."
Slutsatsen av Pichais uttalande blir att för tillverkare med
få användare blir det dyrare att anpassa och publicera en säkerhetsuppdatering,
än vad de ökade intäkterna från användarna ger tillbaka.