-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
Inte lätt att bli omtyckt
Google är Sveriges mest hatade teknikföretag

Svenskar gillar verkligen inte Google, men det finns ett företag som vi gillar ännu mindre.
Publikationen Rave Reviews har undersökt vilka företag inom olika branscher som är minst omtyckta världen över, bland annat företag som kategoriseras som stora teknikföretag. Till sin hjälp har Rave Reviews använt forskningsverktyget SentiStrength för att utvärdera mer än en miljon tweets som har relaterat till varumärken. Därefter har de undersökt om innehållet är positivt eller negativt för att sedan räkna ut en hatfaktor (eller ”hate rate”) som är hur stor procent som är tweets med negativt innehåll.
Undersökningen visar att det teknikföretag som får högst hatfaktor i Sverige är Google med en hatfaktor på 50 procent. På världsbasis klarar sig Google lite bättre, där är det mest hatade företaget Microsoft, följd av Google och Facebook.
Google är dock med sina 50 procent inte Sveriges mest hatade företag, de lyckades inte komma upp i de 53,85 procent som snabbmatskedjan Burgen King lyckades uppnå.