-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Google Play
Google ändrar regler för prenumerationsappar

För att göra det enklare för användarna att undvika prenumerationer och betaltjänster de inte är intresserade av har Google nu ändrat sina regler för denna typ av appar.
I ett försök att stävja appar som är otydliga med, eller till och med medvetet döljer, sina kostnader har nu Google infört nya regler för detta. Bland annat kommer man att bli hårdare med att appar tydligt måste redovisa hur mycket de kostar och vilka villkor som finns. Inte bara skylta med till exempel en gratis prövoperiod. Det här innebär att de följer i Apples fotspår då de införde liknande regler i början av förra året.
Nu kommer användare också att få ett mejl när deras prövotid börjar närma sig sitt slut, för att kunna välja om man vill avsluta eller inte. Detsamma gäller för olika prenumerationer. Om du ska ta bort en app som du fortfarande har en aktiv prenumeration på kommer du att få ett meddelande om detta.
Enligt Google ska det här ge prenumeranter som är mer lojala eftersom de själva sökt upp tjänsten medvetna om de villkor den har. Men det är också en tydlig signal till de som använder sig av bedrägliga metoder för att knyta till sig användare mot deras vilja.