Fyra av tio svenska företag köper molntjänster och hälften så många, 20 procent, använder sig av gratis molntjänster. Det framkommer av Statistiska Centralbyråns senaste rapport Företagens användning av it 2014.
Informations- och kommunikationsbranschen mest mobil Mest molntjänster använder informations- och kommunikationsbranschen, två tredjedelar av de tillfrågade företagen köper molntjänster och 43 procent använder sig av gratis molntjänster.
De vanligaste tjänsterna att köpa som molntjänst, i alla branscher och oavsett storlek på företag, är fillagring och e-post. Värt att notera är att – förutom möjligtvis skilda behov – så uppger de företag som inte köper molntjänster främst osäkerhet om lokalisering av data och lagtillämpling i händelse av tvist, som främsta orsak.
Annons
Hoteller och restauranger minst mobila Informations- och kommunikationsbranschen är även flitigast användare av mobila enheter, åtta av tio företag avnvänder sig av mobiler och plattor. Restaurangbranschen, trots att Ipad-menyer och handdatorutrustade servitörer blir en allt vanligare syn, är minst mobil och endast 20 procent använder sig av mobila arbetsverktyg. Restauranger och hotell köper även minst moltjänster, knappt en tredjedal, eller 31 procent, använder sig av sådana.
Annons
Över fyra av tio på sociala nätverk Mer än fyra av tio, 45 procent av svenska företag, använder sig av sociala nätverk som exemplevis Facebook, LinkedIn, Xing, Video eller Yammer. Här är hotell- och restaurangbranschen näst flitigast användare, 74 procent är på minst ett socialt nätverk och endast informations- och kommunikationsbranschen har med 76 procent högre närvaro i sociala medier.
Twitter och Slide share inte lika populära När det kommer till andra plattformar sticker informations- och kommunikationsbranschen ut ännu mer. Exempelvis finns 45 procent av dessa företag på bloggar eller mikrobloggar som Twitter eller Present.ly – motsvarande siffra för alla svenska företag är 13 procent. Att journalister och PR-folk är överrepresetaterade på Twitter är kanske inte någon större nyhet. Mer anmärkningsvärt är då att medan 44 procent av informations- och kommunikationsföretagen använder sig av exempelvis YouTube, Flickr, Picassa eller Slide share för att dela videos, foton eller presentationer så är dessa kanaler som endast 15 procent av alla svenska företag utnyttjar.