Kvartalsrapport för Q1 2013

Fortsatt tufft för Nokia - trots Lumialyft

Nokias satsning på Windows Phone och Lumia-sortiment börjar bära frukt, med en stor ökning av skepade Lumia-lurar under första kvartalet. Nokia redovisar dock en förlust för kvartalet, i såväl koncernen som segmentet Devices & Services. Nokia räknar dessutom med förlust under andra kvartalet.

Publicerad Senast uppdaterad

För tredje kvartalet i rad redovisar Nokia Group en underliggande rörelselönsamhet, med en rörelsevinst på 181 miljoner euro, om man inte använder de gällande redovisningsreglerna, IFRS. IFRS-siffrorna visar istället en rörelseförlust på 150 miljoner euro. Nokia Group omsatte 5 852 miljoner euro under första kvartalet 2013, en minskning med 20 procent jämfört med samma kvartal år 2012. Nokia räknar med en rörelseförlust under andra kvartalet, och med en negativ rörelsemarginal på cirka 2 procent.

Segmentet Devices & Services, som innefattar försäljningen av traditionella och smarta telefoner, redovisar även den en underliggande rörelsevinst, på 4 miljoner euro. Det är andra kvartalet i rad att Devices & Services visar en underliggande rörelselönsamhet. Motsvarande IFRS-siffror visar en förlust på 42 miljoner euro. Nettoförsäljningen inom hela Devices & Services minskar samtidigt totalt med 32 procent till 2,9 miljarder euro under första kvartalet, jämfört med första kvartalet 2012 (4,2 miljarder euro).

Lumia-volym upp med 27 procent

Under första kvartalet 2013 ökade antalet sålda Lumia-telefoner med hela 27 procent till 5,6 miljoner enheter, jämfört med fjärde kvartalet 2012. Två tredjedelar av Lumia-lurar sålda under perioden vad Windows Phone 8-telefoner och Lumia-volymen ökade på samtliga marknader, förutom i USA. Nokia räknar nu med en ännu större volymökning under andra kvartalet.

Nokias siffror visar dessutom att tillverkaren lyckas ta bättre betalt för smarta telefoner under kvartalet, med ett genomsnittligt försäljningspris på 191 euro jämfört med 143 euro ett år tidigare. Det motsvarar en förbättring med 30 procent. Prisökningen hänförs till minskad Symbian-försäljning och ökad Lumia-försäljning, då Lumia-modellerna har ett högre försäljningspris.

Tittar man på årsbasis så halverades antalet skepade smarta telefoner till 6,1 miljoner enheter (5,6 miljoner Lumia, 0,5 miljoner Symbian), från 11,9 miljoner enheter första kvartalet år 2012. På kvartalsbasis var minskningen 8 procent. Nettoförsäljning av smarta telefoner minskade för sin del med 32 procent till 1 164 miljarder euro (1 704 miljoner euro Q1 2012). Kvartalsvis var däremot minskningen bara 5 procent.

Allt sämre för traditionella telefoner

Läget ser däremot dystrare ut för Nokias traditionella telefoner. Inom segmentet fortsätter nettoförsäljning, volym och snittpris att snabbt minska.

Antalet skepade traditionella telefoner minskade med 21 procent på årsbasis, till 55,8 miljoner enheter från 70,8 miljoner under första kvartalet 2012. Minskningen var större på kvartalsbasis, på 30 procent. Nettoförsäljningen av traditionella mobiltelefoner minskade på årsbasis med 31 procent till 1 590 miljarder euro (2 311). På kvartalsbasis var minskningen 36 procent.

Fortsatt olönsam karttjänst

Here, Nokias positions- och karttjänst, visar försämrad försäljning och lönsamhet under första kvartalet, jämfört med föregående kvartal som med samma kvartal året innan.

Nettoförsäljningen uppgick till 216 miljoner euro under första kvartalet, vilket kan jämföras med 277 miljoner motsvarande kvartal år 2012 och 278 miljoner euro under fjärde kvartalet 2012. Rörelseförlusten blev 97 miljoner euro.

Nokia räknar med försämrad lönsamhet inom segmentet Here under andra kvartalet, på grund av företagsinterna intäkter som inte redovisas lika bra.

Källa

Nokia första kvartalet 2013

Volym smarta telefoner

Lumia: 5,6 miljoner

Symbian_ 0,5 miljoner

Övriga telefoner

Totalt: 55,8 miljoner

Varav Asha 5,0 miljoner*

*Nokia kategoriserar Asha som smart telefon men redovisar dess omsättning och lönsamhet inom segmentet traditionella telefoner.