-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Q3
Fortfarande tungt för HTC

Svag kvartalsrapport från HTC, trots ett generellt bra mottagande av både Vive och HTC 10.
Det är inte bara svart för den Taiwanesiska mobiltillverkaren. HTC:s intäkter har gått upp jämfört med förra månaden, det oroväckande är jämförelsen med samma period 2015. Företagets andra kvartalsrapport visar inkomster på 6,75 miljarder Nya Taiwan dollar (cirka 1,7 miljarder svenska kronor). Det är en 37,4 procentig nedgång vid en jämförelse år-till-år.
Företagets problem är att både Samsung och LG hade lanserat sina topplurar ganska långt innan HTC 10 nådde ut till konsumenterna. En annan aspekt som förmodligen också påverkar resultatet är Vive:s prissättning. Även om produkten överlag har fått ett väldigt bra mottagande så är den, med ett pris på cirka 9500 kronor, en relativt dyr investering för potentiella konsumenter. Dessutom är VR-headsets ett nytt fenomen som inte riktigt har fått fäste bland allmänheten än.
Frågan är om VD:n Cher Wang kan vända den nedåtgående trenden. HTC har sedan länge kämpat i motvind, med en blåst som framförallt Samsung och Apple är upphov till. HTC:s varumärke är helt enkelt inte tillräckligt starkt för att kunna ta en större bit av kakan.
Vad tror ni? Är HTC påväg mot en Nokia-framtid eller finns det en möjlighet att företaget kan resa sig igen?