Visas i Globen i Stockholm

Första titten på Asus Zenfone AR

Zenfone AR

Vi testar Zenfone AR och Zenfone Zoom på it-mässa i Stockholm.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är fortfarande ett par månader kvar innan telefonerna ska finnas ute till salu, men vi har redan nu tittat närmare på två av Asus kommande telefoner. I centrum, faktiskt när det gäller båda telefonmodellerna är kamerorna. 

Zenfone Zoom

Zoom för kameran

I Zenfone Zoom möjliggör de två kamerorna på baksidan optisk zoom i kameran. Kamerorna är båda två på 12 megapixel och tillsammans ger de 2,3 gånger optisk zoom och totalt 12 gånger zoom när den riktiga optiska zoomen kombineras med digital zoom. Mjukvaran i telefonen är när vi testar fortfarande i ett tidigt stadium så det är ingen idé att dra slutsatser om till exempel bildkvalité men vi kan konstatera att man zoomar genom att dra med fingret över skärmen i ett särskilt zoomreglage.

Vi testar telefonerna på it-återförsäljaren Dustins mässa Dustin Expo där man samlar leverantörer som får visa upp sina senaste produkter i Globen. Torsdag och fredag är företagsdagar medan lördagen är öppen för konsumenter med gratis inträde. 

Kameror för innovativa funktioner

Mer tydligt att det handlar om ofärdiga produkter blir det när vi får testa Asus Zenfone AR som utnyttjar Googles Tango-teknik. Det innebär att den har en rad olika kameror och sensorer som ska göra telefonen medveten om sin omgivning och dessutom adderar funktioner för att dra nytta av det. Man ska kunna kombinera digitala objekt med faktiska objekt i omgivningen, se den nya soffan från butiken i din lägenhet för att se om den passar.

Zenfone AR - kameror och sensorer på baksidan är tänkta att ge telefonen uppfattning om sin omgivning.

Paradnumret är en app från BMW i vilken man ska få se en bil i naturlig storlek med möjlighet att rent praktiskt gå runt bilen och se den från olika vinklar. Ja, du kan till och med titta in i den. Vid första försöket dyker en knähög bil i miniatyr på golvet framför oss men den försvinner snabbt. När vi sedan avverkar en del av de andra appar som finns tillgängliga för demo blir det allt tydligare att tekniken är ofärdig. De virtuella objekt vi försöker placera ut hamnar inte i nivå med golvet som det är tänkt och någon gång flyter de till och med fritt i luften helt felvända. Vi får försäkran om att det fungerat tidigare och förflyttar oss för att se om det färgade golvet är vad som ställer till problem, men inte heller på en annan golvyta med annan färg blir telefonens funktioner någon succé. Efter flera tvångsavslutade appar är en virtuell katt som går runt på golvet det egentligen enda som fungerar. Telefonen ska vara klar för försäljning till sommaren så Asus och Google har lite tid på sig att finslipa funktionen.