-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Plastig, men först
Första spelkontrollen till Iphone

Sedan Ios fick officiellt stöd för spelkontroller har det varit oväntat tyst om faktiska enheter. Moga Ace Power ändrar på det och är först ut.
Visst, det har funnits en och en annan spelkontroll till Ios-enheter tidigare. Samtliga av dem har däremot behövt charma spelutvecklare för att lägga till stöd för det hela. I och med Ios7 byggde Apple in stöd för den här typen av kontroller direkt i operativsystemet, vilket borde öka både antalet tillbehör och spel som stödjer detta.
Efter det blev det hönan och ägget-syndrom över det hela. Antalet spel som stödjer tekniken är få, för att det inte finns några kontroller. Antalet kontroller på marknaden har också varit totalt obefintligt, troligen för att det inte funnits många spel med stöd för externa kontroller (Logitech visade upp en smygtitt, men inget mer).
Moga Ace Power överraskar genom att vara först ut på marknaden utan något direkt marknadsföringsbuzz innan. Företaget har tidigare gjort ett par kontroller till Android, men det här är alltså den första till Iphone och Ipod Touch.

Utöver att vara en spelkontroll (som känns extremt plastig enligt Kotaku) innehåller den även ett batteri på 1 800 milliamperetimmar som kan ladda din telefon under längre spelsessioner. Prislappen väntas landa på 60 dollar, vilket kan kännas ganska saftigt för något som tydligen känns så pass billig, men först är den.