Första intrycket: Samsung Galaxy A9 med fyra kameror på baksidan
Det är världens första smartphone med fyra kameror på baksidan. Särskilt intressant är kanske att Samsung väljer att introducera tekniken i något som inte är ett av bolagets flaggskepp.
Det är på Samsungs lansering i Milano som vi nu fått tillfälle att prova nya Galaxy A9 (2018) i praktiken. Den kombinerar alltså för första gången i en Samsung-mobil fyra kameror på baksidan med bland annat ett väl tilltaget batteri, stor skärm och många av de funktioner vi känner igen från Samsungs dyrare modeller.
Ny teknik först i A-serien
Det är inte länge sedan som Samsung signalerade att man skulle börja lansera ny teknik först även i den lite billigare A-serien och inte som tidigare bara i flaggskeppsmobilerna. Nu gör man slag i saken med besked och lanserar Galaxy A9 med hela fyra kameror på baksidan. Telefonen i sig hör inte till de billigaste utan ska kosta 6490 kronor när den kommer ut i Sverige i mitten av november.
För de 6490 kronorna får man en telefon med 6,3 tum stor skärm med oled-teknik. Huvudnumret är så klart ändå kamerorna, totalt fem, varav fyra på baksidan. De fyra kamerorna på baksidan innebär att du får två gångers optisk zoom, möjlighet att ta vidvinkelbilder och bilder med bokeh-effekt för snyggt oskarp bakgrund samtidigt som motivet är skarpt. Kamerauppsättningen består av en kamera på 24 megapixel, en med tele på 10 megapixel, vidvinkellinsen på 8 megapixel och sist djupkameran på 5 megapixel.
Den ensamma selfiekameran är slutligen på 24 megapixel.
När jag testar kameran konstaterar jag att de fyra kamerorna gör sig påminda genom tre nya ikoner i kameraappens gränssnitt. Du kan välja mellan de tre olika lägena normal, närbild där eller vidvinkel. När jag testar att ta bilder i demorummet vid sidan av scenen efter lanseringen så slår det mig att det egentligen är en kompomisslös uppsättning funktioner. Här slipper man alltså välja, utan kan få alla bildutsnitt utan att tvingas välja bort något.
Ansvarige förklarar strategin
Efter lanseringen får jag tillfälle att intervjua Samsungs ansvariga för produktplaneringen av såväl smartphones, surfplattor som klockor och andra produkter. Jag frågar honom om det finns någon risk att introducera ny teknik först i en billigare telefon och inte i något av flaggskeppen, men det tror han inte.
– I produkter som S9 är fokus framförallt på prestanda och design. Många funktioner som saknas i A9 finns i S-serien medan A9 introducerar några andra. Samsung Galaxy A9 är till framförallt för Instagram-generationen och den är ett bevis på att vi introducerar innovativa funktioner tillgängliga i alla prisnivåer, säger Mark Notton som är ansvarig för både produktportföölj och strategi.
I Samsung Galaxy A9 hittar vi funktioner som super-slowmotion, tidigare introducerat i dyrare modeller, och här finns även stöd för Samsung Pay via NFC, men A9 saknar till exempel trådlös laddning och är inte vattentålig. Värt att nämna är även att A9 har kvar det traditionella 3,5-millimeters hörlursuttaget i botten.
Galaxy A9 släpps i Sverige i färgerna som kallas Caviar Black och Lemonade Blue där den senare har en toning på baksidan. Prislappen hamnar som sagt på 6490 kronor och telefonen ska finnas ute i mitten av november.