-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
Uppgifter från leverantörskällor
”Första Homepod-leveransen till Apple har påbörjats”

Apples löfte om att lansera sin försenade AI-högtalare Homepod ”tidigt under 2018” tycks hålla. Åtminstone om de uppgifter från källor hos Apples leverantörer i Taiwan som nu dykt upp stämmer.
En miljon Homepod-enheter ska nu ha skeppats iväg till Apple från tillverkaren Inventec, uppger källor till den taiwanesiska tidningen Taipei Times. Inventec är den ena av två leverantörer som Apple fördelat produktionen av den Siri-baserade AI-högtalaren Homepod på. Den andra är Hon Hai Precision Industry. Homepod offentliggjordes redan i samband med utvecklarkonferensen WWDC i våras, och den ursprungliga planen var att ha enheten till försäljning till julhandeln. Men strax före jul meddelade Apple att man behövde mer tid på sig med Homepod, detta för att slipa på integrationen mellan hård- och mjukvara. Sedan dess har det varit förhållandevis tyst om högtalaren, som utan tvekan kommer väldigt sent in i matchen mot Amazon Echo och Google Home.
Kan släppas i början av februari
Uppgifterna om den första leveransen till Apple stämmer tämligen väl överens med analysfirman GBH Insights prognos från tidigare i januari, där man hävdade att säljstarten för enheten var mellan fyra och sex veckor bort. Produktionstakten man uppges hålla får anses vara mycket blygsam med Apple-mått mätt. Inte fler än mellan 10 och 12 miljoner enheter beräknas ha levererats till Apple fram till årsskiftet. Huruvida Homepod lyckas övertyga konsumenterna återstår att se. Men Apple har redan från början gjort klart att man valt att fokusera mer på ljudkvalitet än på smarta funktioner. Dessutom kommer Homepod att vara förhållandevis dyr.