-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Inte längre på väg ner
Försäljningen av surfplattor vänder uppåt

Apple och Samsung i täten när försäljningen av surfplattor stiger.
Efter att under lång tid ha haft en stadig nedgång har försäljningen av surfplattor vänt uppåt. Det är siffror från IDC för andra kvartalet 2024 som uppvisar positiv statistik jämfört med samma kvartal året innan, och sett till antal sålda enheter och marknadsandelar är det Apple och Samsung som ligger överst.
Störst är Apple som under det andra kvartalet 2024 12,3 miljoner enheter jämfört med 10,4 miljoner enheter året innan, vilket är en ökning med 18,2 procent. Marknadsandelen sjunker däremot från 37,0 procent till 35,8 procent.
Samtidigt ökade Samsung sin försäljning från 5,8 miljoner enheter till 6,9 miljoner enheter – en ökning med 18,6 procent men även hör sjönk marknadsandelarna från 20,6 till 20,1 procent.
Några som däremot ökade både försäljningen och marknadsandelarna var Huawei och Xiaomi. Xiaomi ökade sin försäljning med 94,7 procent till 2 miljoner enheter, och marknadsandelen från 3,7 till 5,8 procent vilket placerar dem på femte plats. Huawei, på fjärde plats, ökade med 40,3 procent till 2,3 miljoner enheter och en marknadsandel på 6,8 procent.
Lenovo på tredje plats ökade försäljningen med “bara” 16,7 procent till 2,5 miljoner enheter och en marknadsandel på 7,3 procent.