-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Inte längre på väg ner
Försäljningen av surfplattor vänder uppåt

Apple och Samsung i täten när försäljningen av surfplattor stiger.
Efter att under lång tid ha haft en stadig nedgång har försäljningen av surfplattor vänt uppåt. Det är siffror från IDC för andra kvartalet 2024 som uppvisar positiv statistik jämfört med samma kvartal året innan, och sett till antal sålda enheter och marknadsandelar är det Apple och Samsung som ligger överst.
Störst är Apple som under det andra kvartalet 2024 12,3 miljoner enheter jämfört med 10,4 miljoner enheter året innan, vilket är en ökning med 18,2 procent. Marknadsandelen sjunker däremot från 37,0 procent till 35,8 procent.
Samtidigt ökade Samsung sin försäljning från 5,8 miljoner enheter till 6,9 miljoner enheter – en ökning med 18,6 procent men även hör sjönk marknadsandelarna från 20,6 till 20,1 procent.
Några som däremot ökade både försäljningen och marknadsandelarna var Huawei och Xiaomi. Xiaomi ökade sin försäljning med 94,7 procent till 2 miljoner enheter, och marknadsandelen från 3,7 till 5,8 procent vilket placerar dem på femte plats. Huawei, på fjärde plats, ökade med 40,3 procent till 2,3 miljoner enheter och en marknadsandel på 6,8 procent.
Lenovo på tredje plats ökade försäljningen med “bara” 16,7 procent till 2,5 miljoner enheter och en marknadsandel på 7,3 procent.