Oväntad motvikt

Företagen håller upp Ipad-försäljningen

Jämfört med förr så går det segt för Apple men det finns ett aningen förvånansvärt område där företaget verkar vara på stadig uppgång.

Publicerad Senast uppdaterad

Apple försäljningssiffror har svårt att konkurrera med tidigare upplagor. Ipad-försäljningen är på nedgång, men det finns ljus i dunklet (mörker vore att överdramatisera), och flytvästen kommer från ett oväntat håll. Enligt New York Times så står myndigheter och företag för hälften av Ipad-köpen. Särskilt Ipad-modellerna av den dyrare typen verkar locka. 

För Apple kommer utvecklingen lägligt, men den ligger långt ifrån företagets traditionella kultur. Steve Jobs gjorde under sin tid som Apples överhuvud en hel del mindre politiskt korrekta uttalanden (och gester) riktade mot IBM. Även Apples marknadsföring gick på samma spår, med produkter avsedda för det självständiga, coola folket, medan IBM:s och Microsofts var för får och lämlar. 

Det ansiktet utåt har bytts mot ett annat. Pendeln har svängt, och den har svängt så långt att Microsofts Office-chef Kirk Koenigsbauer demonstrerade Office för Ipad Pro på Apples lansering av den ”produktivitetsinriktade” plattan. Dessutom verkar det råda officiell fred mellan Apple och IBM sedan 2014, då företagen gemensamt lanserade ett paket med IBM:s företagsinriktade appar för Ipad. Sedan dess har IBM utvecklat över 100 affärsinriktade appar för Ios och sålt dessa till över 2000 företag. Den företagsamheten resulterade i över en halv miljard dollar i intäkter till IBM. Det kan också ses som en pendelsvängning för IBM som en gång i tiden dominerade företagsmarknaden med sina datorer.  

Fördelen Apple har över Android-tillverkare som Samsung är att många anser att Googles relativt öppna operativsystemet inte är säker nog för företags- och myndighetsanvändning. Microsoft ligger i lä eftersom mjukvarujättens mobiltelefonsatsning inte har blivit en succé. Den tidigare så dominanta Blackberry, som historiskt sett har lockat företag (främst i USA) med mantran om att man hade den säkraste- och mest företagsanpassade lösningen, håller sig knappt över vattenytan. Dessutom försöker Blackberry, i desperation, migrera över till Android. 

Under Apples senaste räkenskapsår, som avlutas i september, sålde Apple enheter och tjänster till företag och andra typer av storkunder för 25 miljarder dollar. Medan det enligt New York Times endast utgör 11 procent av företagets totala omsättning så var det en ökning med 40 procent över föregående år. I jämförelse ökade hela Apples omsättning med 28 procent.

Källa