Inför Internet of Everything For Real

”Företag utan IOT-strategi blir akterseglade”

Konsumenter väljer redan uppkopplade produkter framför ouppkopplade sådana, enligt Erik Ramberg på Springworks.

Publicerad Senast uppdaterad

Företag som förstår vikten av sakernas internet, även kallat Internet of things (IOT) eller Internet of everything (IOE), skaffar sig stora konkurrensfördelar jämfört med dem som står utan IOE-strategi. Det säger Erik Ramberg, vd på Springworks, i samband med Mobil Business intervjuserie inför Internet of Everything For Real. Enligt honom är allt redan på plats för att ännu fler prylar ska kopplas upp. Frågan är nu snarare om vilket tidsperspektiv man vill att flera saker skall kopplas upp.

Erik Ramberg, vd på Springworks

– I mina ögon är vi redan framme vid tidpunkten då slutkonsumenten väljer uppkopplade produkter före traditionella ouppkopplade produkter. De företag som inte har en IOE-strategi kommer att bli akterseglade av de konkurrenter som förstår hela värdet av IOE. Ett par tydliga exempel är bilindustrin samt hemlarm. Vem installerar ett hemlarm idag som de inte kan styra via sin telefon? Vem beställer en ny bil 2014 utan att fundera över om den är uppkopplad och vilka tjänster som finns?

Ur ditt företagsperspektiv, vad är det mest spännande som hänt inom IOE senaste tolv månaderna som fått marknaden att växa?
– En starkt bidragande orsak till att marknaden växer är att stora bolag som Google och Apple börjat röra på sig. Googles köp av Nest har fått många andra mindre bolag att öppna ögonen samt inse att IOE händer nu. 

Kundnyttan driver efterfrågan
Om den första fasen med IOE handlade om att koppla upp saker och effektivisera processer så är kundnyttan det som kommer att driva efterfrågan framöver, anser Erik Ramberg.
– Det jag tror kommer driva efterfrågan av våra tjänster framöver är slutkunderna och konsumenternas efterfrågan i sig på produkter som ökar livskvaliteten och skapar mervärde. Företag som varit tidiga med IOE är nu färdiga med de första fasen, att koppla upp sina saker och effektivisera processer samt minska kostnader. Nästa steg är att fokusera på kundnytta och kundupplevelse, säger Han, och hänvisar till Springworks arbete kring just detta.

Halvdagsseminariet Internet of Everything – For Real går av stapeln på onsdag den 18 juni. Seminariet anordnas av Mobil Business och Mobil.

Nedan kan du läsa första delarna i vår intervjuserie.

Kroppsburen teknik: Bättre precision krävs
Fler offentliga aktörer intresserade av IOE
”Ren IP istället för Industrispecifika lösningar”