Mängden konsumerad mobil datatrafik fortsätter att öka. Video står för den största andelen av trafiken men det är sociala nätverk som användare spenderar mest tid på. Detta framgår av den årliga rapporten ”Ericsson Mobility Report” som släpptes idag.
Mängden mobil datatrafik har fördubblats på ett år, mellan första kvartalet 2012 och första kvartalet i år. Detta med anledning av att mobilpenetrationen samt antalet mobila bredbandsabonnenter fortsätter att öka. Antalet mobila bredbandsabonnenter uppgick till 1,7 miljarder i slutet av första kvartalet 2013, vilket motsvarar en ökning med 45 procent jämfört med första kvartalet 2012. Även mängden konsumerat mobil data per smartphoneanvändare fortsätter att öka. Under första kvartalet 2012 stod smartphones för cirka 40 procent av alla mobiltelefoner, mot cirka hälften under första kvartalet i år.
Videotrafiken står för den största andelen av hela mobila datatrafiken globalt, med i vissa nät en konsumtion på 2,6 gigabytes per användare och månad. Video spås dessutom växa snabbast av alla typer av trafik, med 60 procent per år till 2018. Men det mobilabonnenter spenderar mest tid på är något mindre datatungt, nämligen sociala nätverk. I vissa nät spenderar abonnenter i snitt 85 minuter per dag i sociala nätverk.
Mobilt bredband större än fast bredband globalt 2018
Annons
Ericsson ser en snabb tillväxt av mobila bredbandsabonnemang för PC:er, mobila routrar och surfplattor med stora skärmar. Antalet abonnenter spås öka från 300 miljoner idag till 850 miljoner år 2018 och därmed bli fler än antalet fasta bredbandsabonnemang.
Annons
Globalt fanns det dessutom 1,2 miljarder smartphoneanvändare i slutet av 2012, en siffra som beräknas öka till 4,5 miljarder år 2018, varav 2 miljarder är abonnemang för LTE, alltså 4G.