-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
Positionsangivelser i mobilnätet
Folkhälsomyndigheten spårar coronaviruset via mobildata

I ett samarbete med Telia kommer Folkhälsomyndigheten nu få tillgång till mobildata för att kunna undersöka svenskarnas rörelsemönster.
Att mobildata används för att spåra människors rörelser och bland annat utnyttja denna data i samhällsplanering är inte nytt. Telia har haft en tjänst, Telia Crowd Insights, sedan 2017 som sedan tidigare använts vid exempelvis stadsplanering när man ska dra en ny busslinje eller anlägga en väg. Men nu får tjänsten ett nytt användningsområde. Tillsammans med Folkhälsomyndigheten ska de använda informationen om hur grupper människor rör sig och utifrån det se i hur pass stor utsträckning människor följer de rekommendationer som myndigheten ger. Datan är helt anonymiserad och aggregeras automatiskt. Den kan inte spåras tillbaka på individnivå utan visar bara rörelsemönster i samhället i stort.
Med hjälp av informationen kan man också se vilka nya rekommendationer och åtgärder som kan vara effektiva för att stoppa smittspridningen.
– Jag är stolt över möjligheten att stötta Folkhälsomyndigheten i kampen mot coronaviruset. Data är ett väldigt precist och säkert beslutsunderlag som gör att man kan se mönster som annars hade varit svåra att upptäcka, insikter som blir viktiga när man kartlägger och vidtar åtgärder mot smittspridning, säger Kristofer Ågren, chef för Data Insights på Telia.
Telia lämnar sedan tidigare motsvarande information även till EU-kommissionen i samma syfte.