Första intrycket: Fitbit Ionic

Fitbit inspirerade av rymden och Pebble

Utöver att titta närmare på Fitbits klocka Ionic fick vi även historien bakom från grundaren James Park samt bolagets design- och marknadschef.

Publicerad Senast uppdaterad

Det var först och främst önskan att få in fler sensorer för att kunna hjälpa användarna som motiverade Fitbit att göra en smartklocka. Det påstod grundaren James Park när han berättade mer om klockan på en presskonferens vi på Mobil deltog i. Storleken på klockan gör helt enkelt att man kan göra mer med den än man kan med ett vanligt fitnessarmband.

Fitbit-grundaren James Park med bolagets marknadschef och designchef.

Designchef som tidigare jobbat på HTC

Designchefen på Fitibit heter Jonah Becker och han berättar att man tog inspriration från rymden och planeten mars när man valde utseende och färg på klockan. Orange som färg har man tagit från ytan på planeten mars och designen ska enligt designchefen själv andas optimism och framtid. Fitbit Ionic är den första produkt som helt och hållet utvecklats internt av Fitbits eget designteam från hårdvara till mjukvara och formgivning. Givetvis har man även tagit inspiration av smartklocketillverkaren Pebble som man köpte för en tid sedan.

Appar kommer

Marknadschefen Michael Polin berättar att utvecklare kan börja göra appar för klockan när utvecklarkitet släpps under den kommande månaden och i App Gallery som Fitbit kallar sin appbutik ska det förutom Fitbits egna appar finnas appar från tredjepartstillverkare. Särskilt viktigt, och något man lärt sig av Pebble, är möjligheten att göra urtavlorna personligt anpassade, så du till exempel kan ha en urtavla helt anpassad till dina träningsmål och din hälsostatus.

Klockan i praktiken

Att titta närmare på klockan är så klart intressant eftersom det här är den första smartklockan under Fitbits varumärke. Själva hävdar de att det här är den första och enda smartklockan med ett tydligt syfte, att göra dig mer hälsosam och hjälpa dig med träningen, men det kan man ju argumentera för att fler tillverkare hävdar om sina produkter. I montern testar vi de fåtal appar som finns på klockan och dit hör dagsammanställningen med antalet steg, här finns musik-appen, för klockan kan lagra 100 låtar och här finns väderapp och en funktion för att betala kontaktlöst genom att lägga klockan mot en vanlig kortterminal. Man sveper från en sida till den andra för att se fler appar och håller in en knapp för att betala. 

Nytt i klockan jämfört med vad Fitbit tidigare erbjudit är förbättrad pulsmätning, mätning även av syrehalten i blodet, vilket man gör med en förbättrad mätare på baksidan av klockan som nu har tre olika våglängder på ljuset som mäter. 

I samband med lanseringen av Fitbit Ionic fyller bolaget Fitbit tio år och grundaren James Park reflekterade över detta på presskonferensen. 

– När vi släppte förbokningarna för första Fitbit pratade jag med min medgrundare om hur många bokningar vi skulle få. Han trodde 5 och jag sa att han var för pessimistisk och gissade istället på 50. Det Blev direkt 2000 och då visste vi att vi var på rätt spår.

Om han nu ser fram emot de kommande tio åren blir, säger han, Fitbit mer och mer ett mjukvarubolag. 

– Att kalla oss ett hårdvarubolag var kanske rätt de första tio åren, men nu handlar det mer om att skapa nytta av all den data vi samlar in, bearbeta den och förbättra våra algoritmer för att kunna skapa mer nytta. Vi har till exempel 50 miljoner Fitbit-användare. Vi har fem miljarder sömnnätter kartlagda, vi har väldigt mycket insamlad data så det här är världens största fitnesscommunity. 

Samtidigt som Fitbit lanserar klockan släpper man även de trådlösa hörlurarna Fitbit Flyer som är anpassade för träning och ska ha flera olika vingförsedda och och raka gummiflärpar som garanterar att lurarna sitter bra och inte ramlar ur när du tränar. Samtidigt släpps även en uppdaterad version av Fitbits wifi-våg, nu kallad Fitbit Aria 2. Den ska enligt marknadschefen vara tio gånger enklare att ställa in. Vi får när vi testar i praktiken se om det stämmer.