Ny systemversion, nya buggar

Fitbit har synkproblem mot Android 9.0 Pie

Fitbit-användare rapporterar att deras enheter slutat synka mot enheter som uppgraderats till Android 9.0. Det finns ett knep för att kringgå det men det är krångligt.

Publicerad Senast uppdaterad

Iphoneanvändare har i vissa fall lärt sig tumregeln att vänta någon månad med att installera när det kommit en ny version av Ios, eftersom det brukar finnas en del buggar i det nya systemet som ibland kan vara rätt drastiska. Att Android-användare sällan har samma problem beror främst på att tillverkarna behöver så pass mycket tid på sig för att få ut systemversionerna till sina telefoner.

Men redan nu finns det i alla fall en handfull telefoner med Android 9.0 Pie ute, och med dem en del inkörningsbuggar. Senast ut att drabbas är Fitbit. Av allt att döma har synkningen av Fitbits klockor och aktivitetsarmband slutat att fungera ihop med Android 9.0 Pie. Fitbits råd att uppdatera till den senaste versionen av deras app verkar inte ha löst problemet.

Det finns ett tillfälligt sätt att kringgå problemet, men det kan inte sägas vara särskilt elegant. Sätt igång en synkning i Fitbits app. Den kommer då försöka synka. Medan den gör det, gå in i bluetoothinställningarna och välj Fitbit-enheten som om det vore en ny enhet som ska paras ihop, så kommer synkningen att lyckas. En del användare rapporterar att det kan ta 2-3 försök att få detta att funka, så det är verkligen ingen elegant lösning utan mer ett tillfälligt sätt att komma runt det. Det ska dock också sägas att vi fått rapporter från användare som inte har några problem att synka sin Fitbit mot Android 9.0.

Fitbit har fått in många rapporter om problemet och är av allt att döma medvetna om det. Samsung hade liknande problem med synkning mot Gear-enheter direkt efter släppet av Android 9.0, och man lyckades lösa det med en programuppdatering, så troligen ska det kunna löasas på samma sätt av Fitbit.

Källa