-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Användare slår larm
Firmware-uppdatering låser vissa Google Home-enheter

Google Home-användare i hela världen vittnar om att deras högtalare har slutat fungera efter en automatisk uppdatering av den fasta programvaran.
Det är både på Reddit och på Googles egna supportforum som det nu förekommer mängder av vittnesmål från ägare till Googles AI-högtalare i Home-serien vars enheter slutat fungera. Detta efter att en automatisk uppdatering av den fasta programvaran i högtalarna har genomförts. Problemen berör alla typer av Google Home-högtalare och manifesterar sig i att samtliga av de fyra dioderna lyser med ett fast sken och att högtalarna inte ger någon respons alls. Vissa användare hävdar att de lyckats starta om enheterna genom att rycka ur strömkabeln och återansluta den, men för många fungerar det inte att starta om högtalarna efter att man återanslutit strömmen. Inte ens försök till fabriksåterställning ska ha lyckats.
Det förekommer även obekräftade uppgifter om att Google inte varit villiga att ersätta högtalarna, om garantin gått ut, trots att det knappas är användarnas fel att de gått sönder. Huruvida de uppgifterna stämmer ska vi dock låta vara osagt till dess att mer information om saken framkommit. Enligt en supporttekniker på Googles forum så är Google hur som helst medvetna om problemen och ”jobbar på att identifiera orsaken, eftersom problemet inte tycks påverka samtliga Google Home-enheter”. Problemen har förekommit sedan någon månad tillbaka, och det har fortfarande inte dykt upp någon lösning, än mindre någon förklaring av vad som kan ha hänt.