-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Svårt för nykomlingar
Favoritapparna ökar i användning

Enligt en färsk rapport spenderar vi allt mer tid i våra favoritappar medan färre nya appar installeras.
Enligt den amerikanska analysfirman Localytics har app-användningen ökat när man jämfört augusti 2014 med samma period förra året. Ökningen gäller dock i första hand de appar som användaren redan har installerade i mobilen – installationerna av nya appar minskar enligt rapporten och användarna har blivit mer återhållsamma när det gäller att uppgradera gratisversioner till betalappar.
Localytics har mätt två faktorer – antalet tillfällen en app startas och hur länge användaren använder appen vid varje tillfälle. Tiden per tillfälle har legat still på 5,7 minuter i snitt, medan antalet tillfällen ökat från 9,5 till 11,5 per månad. Summerat innebär det en ökning med 21 procent.
De flesta typer av appar har fått se en ökad användning, men några kategorier sticker ut. Musik står för den största ökningen – 79 procent – följt av hälsa/träning och sociala nätverk på 51 respektive 49 procent. Ökningen när det gäller musik är kanske inte så anmärkningsvärd med tanke på att användningen kan ske passivt medan man håller på med annat, men det indikerar att fler väljer bort mobilens inbyggda musikspelare som Itunes eller Walkman till förmån för streamingtjänster. Musikkategorin står för en ganska blygsam ökning när det gäller antalet app-starter varje månad – där dominerar istället sociala nätverk. Appar i den kategorin startas i genomsnitt 25,1 gånger per månad.
Källa
