-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Svårt för nykomlingar
Favoritapparna ökar i användning

Enligt en färsk rapport spenderar vi allt mer tid i våra favoritappar medan färre nya appar installeras.
Enligt den amerikanska analysfirman Localytics har app-användningen ökat när man jämfört augusti 2014 med samma period förra året. Ökningen gäller dock i första hand de appar som användaren redan har installerade i mobilen – installationerna av nya appar minskar enligt rapporten och användarna har blivit mer återhållsamma när det gäller att uppgradera gratisversioner till betalappar.
Localytics har mätt två faktorer – antalet tillfällen en app startas och hur länge användaren använder appen vid varje tillfälle. Tiden per tillfälle har legat still på 5,7 minuter i snitt, medan antalet tillfällen ökat från 9,5 till 11,5 per månad. Summerat innebär det en ökning med 21 procent.
De flesta typer av appar har fått se en ökad användning, men några kategorier sticker ut. Musik står för den största ökningen – 79 procent – följt av hälsa/träning och sociala nätverk på 51 respektive 49 procent. Ökningen när det gäller musik är kanske inte så anmärkningsvärd med tanke på att användningen kan ske passivt medan man håller på med annat, men det indikerar att fler väljer bort mobilens inbyggda musikspelare som Itunes eller Walkman till förmån för streamingtjänster. Musikkategorin står för en ganska blygsam ökning när det gäller antalet app-starter varje månad – där dominerar istället sociala nätverk. Appar i den kategorin startas i genomsnitt 25,1 gånger per månad.
Källa
