Mobilize Your Business

Facebook: människor är inte cookies

Allt mer kommunikation sker i mobilen. Men sociala medier och kunder som hoppar mellan mobil, platta och dator ställer nya krav på företags marknadsföring.

Publicerad Senast uppdaterad

– Jag åker ofta buss till jobbet och för några år sedan satt de flesta med näsan i en tidning. Idag sitter så klart de flesta och tittar ner på sin mobilskärm, säger Johnas Liljegren, Client Partner på Facebook när han talar på konferensen Mobilize Your Business.

Vi kollar mobilen 100 gånger per dag, vi kollar Facebook 14 gånger per dag och idag går skiftet snabbt från linjärt tv-tittande till onlinevideo. Johnas hävdar att man ofta pratar om second screen i betydelsen att många sitter med mobilen eller surfplattan när de tittar på tv. Johnas vill dock hävda att det snarare är mobilen som är first screen och att teven blir sekundär.

Konsumenter har redan gjort det här hoppet, men marknadsförare och mediaköpare har ännu inte gjort det.

Facebook är för företag inte en kanal för företaget att lägga upp sina banners på, inte en ny kanal för att lägga upp sin producerade radioreklam på. Istället poängterar Johnas att man behöver skapa ett relevant innehåll. På Facebook konkurrerar man med användarnas vänner.

Facebook hanterar ju sina användare som individer i den mening att man knyter sitt riktiga namn till sitt konto. Tidigare använde marknadsförare cookies för att spåra resultat, men det hävdar Johnas Liljegren har tappat sin relevans eftersom människor använder flera enheter och inte bara en enskild desktop-pc. En möjlighet Johnas ser är även kopplingen till offlinevärlden så man kan se om en användare som blivit exponeras för ett budskap verkligen tar sig till den butiken. Det kan man se eftersom kunder har med sig sin telefon i fickan.

Som företag som vill engagera användare på Facebook drog Johnas Liljegren en hel rad exempel på hur man kan agera fel. Han drar en parallell där man ser Facebook som en middagsbjudning. Du kan prata om dig själv, böna och be folk om att bli vän med dig, ge bort saker till de som blir vän med dig, eller så kan du berätta hur människor kan ha nytta av dina produkter och berätta den berättelsen, vilket engagerar mer.