Vi hinner inte ens igenom maskinens inledande skola över hur den ska användas innan Gear VR med tillhörande Galaxy Note 4 börjar gnälla över att den är överhettad och behöver en paus, så inledningsvis känns det som en rätt buggig produkt.
Under våra första vändor med Virtual reality-hjälmen händer det även oroväckande ofta att appar kraschar eller att den touchplatta på sidan av enheten som agerar styrning helt enkelt slutar fungera. Ur den synvinkeln förstår vi definitivt varför Samsung valt att släppa Gear VR som en slags utvecklarpryl snarare än skarp konsumentprodukt i Sverige (vilket förvisso inte förklarar varför den säljs till konsument i andra länder, men det är en annan historia).
De appar som går att ladda ner via den separata Gear VR-butiken består dessutom uteslutande av spel och olika typer av videotillämpningar, så det är ingen som försöker hävda att enheten har någon praktisk nytta utan det ska enbart ses som en leksak.
Annons
Ska vi därför anse Gear VR som en dyr och buggig skräppryl som mest är misslyckad?
Annons
Vi kan säga så här. Buggarna är inte ständigt närvarande utan för det mesta fungerar det som det ska. Och om vi med något som är en ren nöjesprodukt sitter och fånler under egentligen hela användningstiden så får det ju anses som rätt lyckat, eller hur?
Även om det är minst sagt yxigt att styra Temple Run med touchplatta på sidan av huvudet så har det spelet aldrig varit roligare än med VR-brillor. Att titta på filmer och bilder plåtade i 360 grader så att du kan titta precis vart du vill är enormt medryckande och häftigt och samma sak gäller att titta på en vanlig fyrkantig film i en virtuell biosalong (eller på månen om du så vill, vilket är en perfekt plats att kolla på trailern till Interstellar).
Det finns mycket kvar att göra på både Gear VR och Virtual reality i allmänhet. Men under våra första dagar med maskinen gillar vi grejen tillräckligt mycket för att kunna bortse från buggarna.