Nytt år, nytt jobb?
Experten: Så vässar du ditt digitala CV
Jörgen Kihlgren, ledarskapsutvecklare hos Ledarna. Foto: Ledarna.
Lyft fram dina resultat och satsa på en stark närvaro på professionella nätverk som Linkedin. Här är karriärexperten Jörgen Kihlgrens bästa tips för hur du stärker ditt personliga varumärke och CV.
Sugen på att söka nytt arbete? I skrivande stund ligger över 400 jobbannonser ute på Mobils karriärsida.
Men innan du skickar iväg din ansökan kan det vara bra att ge ditt CV och personliga brev lite kärlek.
– Ett CV är en del av ditt budskap. Slarva inte med ditt budskap utan tänk igenom det noga och sätt rätt ord på din kompetens. Därefter fördelar du oftast ditt budskap i två dokument, det vill säga ditt personliga brev och ditt CV. Underskatta aldrig heller förpackningen såsom foto och layout, säger Jörgen Kihlgren, ledarskapsutvecklare på Ledarna – Sveriges chefsorganisation.
Hur viktigt är det att finnas på exempelvis LinkedIn och Twitter?
– Om vi börjar med LinkedIn så har detta professionella nätverk idag över 300 miljoner registrerade användare. Sverige ligger i toppen vad gäller mest användare per capita så LinkedIn blir allt viktigare. Du kan se din profil som ett skyltfönster för din kompetens mot såväl kunder, leverantörer, kollegor och chefer. LinkedIn börjar alltmer också bli ett affärsverktyg vilket kommer medföra än större krav på välskrivna och gedigna profiler. Om någon söker på ditt namn via Google hamnar din Linkedinprofil högt upp i träfflistan så det är också ett utmärkt sätt att forma bilden av dig själv, säger Jörgen Kilhgren.
Han fortsätter:
– Twitter har inte fått ännu såsom LinkedIn och Facebook. Om du vill bygga ditt varumärke kan Twitter fungera tämligen väl så länge du lägger ut, för din målgrupp, relevant information. Vissa arbetsgivare lägger också ut sina lediga arbeten i sina twitterflöden, så det skadar inte att ha ett twitterkonto om du letar efter nya karriärmöjligheter.
– Gemensamt för båda är att de kan fungera som informationskällor efter intressanta arbeten, kontakter och de möjligheter som faktiskt finns på arbetsmarknaden. Inom vissa yrkesgrupper är det nära på tjänstefel att inte finnas LinkedIn. Twitter är dock inte lika vanligt.
Vilka är de vanligaste misstagen folk gör när de skriver sina CV:n?
– Utan tvekan att de påfallande underskattar sin kompetens alternativt att de faktiskt inte sätter rätt ord på sin kompetens. Ett annat vanligt misstag är att de skriver ungefär samma sak som redan står i det personliga brevet. Så sätt av tid och reflektera över vad du är riktigt bra och vad som är lämpligt att lyfta fram, säger Jörgen Kihlgren.
– Ett annat misstag som förekommer är att man har ett hyggligt uppdaterat CV men en inaktuell profil på LinkedIn eller vice versa. Se därför till att ditt budskap är uppdaterat i såväl CV som på LinkedIn och att de är transparanta.
Expertens 4 bästa tips för ditt personliga varumärke och CV:
• Lyft fram dina resultat. Gärna tydligt i siffror. Det kan vara uppnådda säljbudgetar, nöjdkundindex med mera.
• Lyft fram de utmaningar du bemästrat. Ditt budskap blir ofta mer intressant om du berättar om de utmaningar som du klarat av. Dessa är ofta små guldkorn som gör ditt CV mycket mer läsvärt och ger ofta ett klargörande perspektiv.
• Utgå inte från att alla känner till din arbetsgivares varumärke. Beskriv därför din arbetsgivare i korta ordalag då arbetsgivarens affärs- och verksamhetslogik troligen är en del av din kompetens och erfarenhet.
• Ett trovärdigt personligt varumärke bygger alltid på sanning så undvik halvsanningar och överdrifter. Behöver du ta till detta är det kanske inte rätt jobb för dig just nu. Håll dig till sanningen men förpacka den väl. Det kommer löna sig i längden.