Googles annonsdominans i fara

EU kritiska till Googles annonseringsmetoder

EU kan komma att tvinga Google att göra sig av med delar av sin annonsverksamhet.

Publicerad Senast uppdaterad

De senaste åren har ett flertal konkurrenter varit kritiska till Googles dominans på annonsmarknaden, samt att de ska ha missbrukat sin dominerande ställning. Det fick EU-kommissionen att i juni 2021 ett formellt förfarande om Googles eventuella konkurrensbegränsande beteende inom sektorn för teknik för annonsering online. Nu har EU-kommissionen informerat Google om sin preliminära uppfattning att företaget har brutit mot EU:s antitrustregler genom att snedvrida konkurrensen inom reklamteknikbranschen.

Kommissionen har kritiserat Googles favorisering av sina egna tekniska tjänster för visningsannonsering online, och att detta görs för att skapa en nackdel för konkurrerande leverantörer av reklamtekniska tjänster, annonsörer och utgivare på nätet. 

För att minska Googles dominans när det handlar om annonsering online, kan företaget tvingas sälja eller bryta upp delar av sin annonsverksamhet. 

För att ge en uppfattning om storleksordningen på värdet på annonsmarknaden så uppgick annonsförsäljningen för Googles moderbolag Alphabet under första tre månader 2023 till 54,55 miljarder dollar, eller drygt 585 miljarder kronor.

Källa