-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Mer molnbaserad än vanligt
EU gör det möjligt med 5G på flygplan

Snart kan du komma att surfa med 5G när du flyger inom EU.
EU arbetar nu med att ändra på bestämmelserna för hur man ska kunna använda mobiler ombord på flygplan, så att vi inte bara slipper stänga av våra mobiler utan även kunna använda dem under resan. Grundtanken är att man genom att använda 5G, genom att det använder andra frekvenser, inte ska komma att störa den teknik som flygplanen använder.
Uppkopplingen ska på låg höjd ske genom att koppla upp sig mot telemaster på marken. På högre höjd kommer en så kallad pico-cell på flygplanet att fungera som en form av telemast som skickar vidare 5G-kommunikatsionen via ett satellitinternet.
Det är värt att poängtera att EU-beslutet enbart omfattar möjligheterna att göra detta, de tekniska implementationerna måste finnas i flygplanen innan kommunikationen blir möjlig, så i praktiken är det upp till de olika flygplanstillverkarna och flygbolagen att avgöra om eller när de vill börja använda tekniken - EU:s har bara öppnat upp för möjligheten.
Flygplan är inte de enda farkoster som kan få tillgång till 5G, EU har även beslutat att öppna 5 GHz-bandet för att kunna användas för Wi-Fi-tjänster i fordon som bilar och bussar. Den möjligheten kommer att kunna användas från 30 juni 2023, men även här är det upp till tillverkarna att implementera stödet i sina fordon.