DMA och DSA får tummen upp av EU
EU godkänner hårdare regler för teknikjättar
Nu blir det dyrt om teknikjättarna inte är ordningsamma.
EU har nu godkänt både det som kallas Digital Markets Act (DMA) och Digital Services Act (DSA).
Digital Markets Act (DMA) gäller bara för företag med ett börsvärde på minst 75 miljarder euro och som har en plattform eller app med minst 45 miljoner månatliga användare. Reglerna omfattar bland annat att användare ska ha rätten att avinstallera appar och program som medföljer när man köper en mobil. Företagen får inte heller använda sina marknadsmässiga övertag och sina plattformar för att prioritera egna tjänster utan det ska vara konkurrens på lika villkor, och får inte utnyttja användares personliga data för annonseringssyften utan att användaren har gett sitt godkännande.
Digital Services Act (DSA) förbjuder företag att använda vissa personliga eller känsliga uppgifter för att visa riktad reklam, vilket exempelvis kan omfatta att använda information som persons sexuella läggning eller religion för riktad annonsering. Tjänster måste även göra det möjligt för användare att välja att inte bli spårade. DSA omfattar även ett förbud mot riktade annonser mot minderåriga och av det som kallas ”dark patterns”, det vill säga tjänster som försöker lura användare att dela sin information genom att få det att framstå som fördelaktigt.
Om företag bryter mot DMA riskerar de böter på 10 procent av de årliga intäkterna, medan brott mot DSA kan ge böter på sex procent av företagets årliga globala inkomster.
De nya reglerna ska enligt uppgift träda i kraft under 2024.