-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
DMA och DSA får tummen upp av EU
EU godkänner hårdare regler för teknikjättar

Nu blir det dyrt om teknikjättarna inte är ordningsamma.
EU har nu godkänt både det som kallas Digital Markets Act (DMA) och Digital Services Act (DSA).
Digital Markets Act (DMA) gäller bara för företag med ett börsvärde på minst 75 miljarder euro och som har en plattform eller app med minst 45 miljoner månatliga användare. Reglerna omfattar bland annat att användare ska ha rätten att avinstallera appar och program som medföljer när man köper en mobil. Företagen får inte heller använda sina marknadsmässiga övertag och sina plattformar för att prioritera egna tjänster utan det ska vara konkurrens på lika villkor, och får inte utnyttja användares personliga data för annonseringssyften utan att användaren har gett sitt godkännande.
Digital Services Act (DSA) förbjuder företag att använda vissa personliga eller känsliga uppgifter för att visa riktad reklam, vilket exempelvis kan omfatta att använda information som persons sexuella läggning eller religion för riktad annonsering. Tjänster måste även göra det möjligt för användare att välja att inte bli spårade. DSA omfattar även ett förbud mot riktade annonser mot minderåriga och av det som kallas ”dark patterns”, det vill säga tjänster som försöker lura användare att dela sin information genom att få det att framstå som fördelaktigt.
Om företag bryter mot DMA riskerar de böter på 10 procent av de årliga intäkterna, medan brott mot DSA kan ge böter på sex procent av företagets årliga globala inkomster.
De nya reglerna ska enligt uppgift träda i kraft under 2024.